Siirry suoraan sisältöön

LUOMK24OUL Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)

Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3033

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

19.02.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Oulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö

Opettaja

  • Tarja Tuovinen-Kakko
  • Harriet Tervonen

Ajoitusryhmät

  • pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • OUL-K24sosd
    OUL-K24sosd
  • OUL-K24sos
    OUL-K24sos

Pienryhmät

  • pienryhmä 1
  • pienryhmä 2
  • 19.02.2024 08:30 - 11:45, LUO / Orientaatio
  • 27.02.2024 08:30 - 10:00, LUO / Ohjaus
  • 13.03.2024 08:30 - 10:00, LUO / Ohjaus
  • 18.03.2024 12:30 - 15:45, LUO / Työpaja / Pienryhmä 1
  • 18.03.2024 12:30 - 15:45, LUO / Työpaja / Pienryhmä 2
  • 15.04.2024 12:30 - 15:45, LUO / Seminaari / Pienryhmä 2
  • 15.04.2024 12:30 - 15:45, LUO / Seminaari / Pienryhmä 1
  • 16.04.2024 12:30 - 15:00, LUO / Ryhmätentti / Pienryhmä 1
  • 16.04.2024 12:30 - 15:00, LUO / Ryhmätentti / Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Sisältö

- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Diaklessa muut suositeltavat lähteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen (yksilötehtävänä)
ja yksilötentti yleisenä tenttipäivänä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kampuskohtaisesti sovittu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7t

Lisätietoja opiskelijoille

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty