LUOMK24HKI-SOSKIR Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
26.02.2024 - 05.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Severi Saihomaa
Ryhmät
-
HKI-K24sosdHKI-K24sosd
-
HKI-K24sosnHKI-K24sosn
-
HKI-K24sosvHKI-K24sosv
- 26.02.2024 12:15 - 15:15, LUO / Orientaatio
- 27.02.2024 13:15 - 16:15, LUO / Työpaja 1, ryhmä A
- 29.02.2024 08:30 - 11:30, LUO / Työpaja 1, ryhmä B
- 18.03.2024 09:00 - 12:00, LUO / Työpaja 2, A-ryhmä
- 22.03.2024 09:00 - 12:00, LUO / Työpaja 2, B-ryhmä
- 08.04.2024 09:00 - 12:00, LUO / Työpaja 3, A-ryhmä
- 08.04.2024 13:00 - 16:00, LUO / Työpaja 3, B-ryhmä
- 30.04.2024 08:30 - 11:30, LUO / Seminaari, A-ryhmä
- 02.05.2024 08:30 - 11:30, LUO / Seminaari, B-ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Sisältö
- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen (yksilötehtävänä)
ja yksilötentti yleisenä tenttipäivänä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kampuskohtaisesti sovittu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7t
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty