AIK01MS24OUL Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2024 - 13.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Opettajat
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Harriet Tervonen
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
OUL-K24sosOUL-K24sos
-
OUL-K24sosdOUL-K24sosd
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- AIK0105A20S
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 09.09.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
AIK01 / Tiimitehtävien ohjaus |
Zoom
|
Ti 17.09.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
AIK01 / Luento |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
Ke 18.09.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
AIK01 / Luento |
OUL-WEG
Wegelius-sali
|
To 26.09.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
AIK01 / Tiimitehtävien ohjaus |
Zoom
|
To 10.10.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
AIK01 / Seminaari / Pienryhmä 2 |
OUL-219
219 Opetustila
|
To 10.10.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
AIK01 / Seminaari / Pienryhmä 1 |
OUL-222
222 Opetustila
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230
sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.
Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
Lisätiedot
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.