SOS01MS24OUL Asiakastyön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2024 - 24.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Opettajat
- Harriet Tervonen
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
OUL-K24sosOUL-K24sos
-
OUL-K24sosdOUL-K24sosd
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- SOS0105A20S
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 09.09.2024 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
SOS01 / Ohjaus työelämään tehtäviin ohjauksiin / Pienryhmä 1 |
Zoom
|
Ma 09.09.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
SOS01 / Ohjaus työelämään tehtäviin ohjauksiin / Pienryhmä 2 |
Zoom
|
To 19.09.2024 klo 10:15 - 14:15 (4 t 0 min) |
SOS01 / Luento |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
Pe 11.10.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
SOS01 / Luento |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
Pe 11.10.2024 klo 10:30 - 13:45 (3 t 15 min) |
SOS01 / Menetelmäharjoitukset / Pienryhmä 2 |
OUL-219
219 Opetustila
|
Pe 11.10.2024 klo 10:30 - 13:45 (3 t 15 min) |
SOS01 / Menetelmäharjoitukset / Pienryhmä 1 |
OUL-228
228 opetustila
|
Ke 06.11.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
SOS01 / Luento |
OUL-WEG
Wegelius-sali
|
Ma 18.11.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
SOS01 / Leffaseminaari / Pienryhmä 1 |
OUL-228
228 opetustila
|
Ma 18.11.2024 klo 10:15 - 15:45 (5 t 30 min) |
SOS01 / Leffaseminaari / Pienryhmä 2 |
OUL-219
219 Opetustila
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä
Sisältö
- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät
Oppimateriaalit
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.
Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.
Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.
Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät
Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn.
Lisätiedot
Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.