Siirry suoraan sisältöön

SOS01MS24OUL Asiakastyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 24.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Harriet Tervonen
Tarja Tuovinen-Kakko
Ajoitusryhmät
pienryhmä 1 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
pienryhmä 2 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
OUL-K24sos
OUL-K24sos
OUL-K24sosd
OUL-K24sosd
Pienryhmät
pienryhmä 1
pienryhmä 2
Opintojakso
SOS0105A20S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
SOS01 / Ohjaus työelämään tehtäviin ohjauksiin / Pienryhmä 1
Zoom
Ma 09.09.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
SOS01 / Ohjaus työelämään tehtäviin ohjauksiin / Pienryhmä 2
Zoom
To 19.09.2024 klo 10:15 - 14:15
(4 t 0 min)
SOS01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Pe 11.10.2024 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
SOS01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Pe 11.10.2024 klo 10:30 - 13:45
(3 t 15 min)
SOS01 / Menetelmäharjoitukset / Pienryhmä 2
OUL-219 219 Opetustila
Pe 11.10.2024 klo 10:30 - 13:45
(3 t 15 min)
SOS01 / Menetelmäharjoitukset / Pienryhmä 1
OUL-228 228 opetustila
Ke 06.11.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
SOS01 / Luento
OUL-WEG Wegelius-sali
Ma 18.11.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
SOS01 / Leffaseminaari / Pienryhmä 1
OUL-228 228 opetustila
Ma 18.11.2024 klo 10:15 - 15:45
(5 t 30 min)
SOS01 / Leffaseminaari / Pienryhmä 2
OUL-219 219 Opetustila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä

Sisältö

- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.

Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.

Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö

Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn.

Lisätiedot

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Siirry alkuun