Siirry suoraan sisältöön

AIK01MS24POR Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 29.09.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Mari Kirkanen
Sari Jylli
Ryhmät
POR-K24sos
POR-K24sos
POR-K24sosd
POR-K24sosd
Opintojakso
AIK0105A20S

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 10.09.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
AIK01 / Luento 4 (Ohjaamovierailu)
Ohjaamo
Ti 10.09.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimityöskentelyn ohjaus
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
To 12.09.2024 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimien itsenäinen työskentely/työelämäyhteistyö

To 12.09.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimien itsenäinen työskentely/työelämäyhteistyö

Pe 13.09.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
AIK01 / Ilmiöseminaarin valmistelu/työelämäyhteistyökumppanin luona vierailu

Pe 13.09.2024 klo 12:15 - 15:45
(3 t 30 min)
AIK01 / Tiimien itsenäinen työskentely/työelämäyhteistyö

Ma 23.09.2024 klo 08:30 - 15:45
(7 t 15 min)
AIK01 / Ilmiöseminaari
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö

- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Lisätiedot

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Siirry alkuun