ASI02MS24OUL Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmä ja toimintaympäristö (2op)
Toteutuksen tunnus: ASI0202A20S-3039
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.09.2024 - 15.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Harriet Tervonen
- Maija Kupsala
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
OUL-S24shOUL-S24sh
-
OUL-S24sh-lhOUL-S24sh-lh
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- ASI0202A20S
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 23.09.2024 klo 12:30 - 13:15 (0 t 45 min) |
ASI02 / Orientaatio |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
Pe 27.09.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
ASI02 / Luento |
Zoom
|
Ma 07.10.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
ASI02 / Luento |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
Pe 25.10.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ASI02 / Seminaarityön ohjaus |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
To 12.12.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
ASI02 / Seminaari / Pienryhmä 1 |
OUL-219
219 Opetustila
|
To 12.12.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
ASI02 / Seminaari / Pienryhmä 2 |
OUL-228
228 opetustila
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
- ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
- tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen laadussa
- osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Sisältö
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
- ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
- älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
- monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
Oppimateriaalit
Suomen evankelisluterilainen kirkko. (i.a.). Etusivu. https://evl.fi/etusivu
Kansalaisfoorumi. (i.a.) Kansalaisyhteiskunta. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi/
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Etusivu. https://thl.fi/fi/
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (14.5.2020.) Valinnanvapaus. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/valinnanvapaus
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/index
Kansalaisareena, & Kirkkopalvelut. (i.a.). Vapaaehtoistyö.fi. https://vapaaehtoistyo.fi/fi/
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset. https://moodle.diak.fi/login/index.php
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen. https://moodle.diak.fi/login/index.php
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa. https://moodle.diak.fi/login/index.php
L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. 24.1.2003/13. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013
Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
https://stm.fi/hoitopaikan-valinta
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan
organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
• tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen
laadussa
• osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä
Tarkennetut sisällöt:
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
• ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja
informaatio-ohjaus
• kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
• älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
• asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä.
Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja muodostumassa olevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla.
Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysi” .Viimeisellä lähijaksolla käydään läpi "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.