KHO22VS24HKI-SH/SHD/TH Kuntouttavan terveyden edistämisen menetelmät (2 op)
Toteutuksen tunnus: KHO2202A15S-3056
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 150
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Mirja Isoviita
Ryhmät
-
HKI-K24shdHKI-K24shd
-
HKI-K24thHKI-K24th
-
HKI-K24shHKI-K24sh
- 25.09.2024 08:00 - 09:00, KHO22 / Verkkotesti avoinna
- 29.11.2024 08:00 - 09:00, KHO22 / Verkkotentti avoinna
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kuntouttavan työn osana kokonaisvalaista hoitotyötä
- tietää kuntouttavan työn tavoitteet ja eri muodot
- tietää yksilön resursseihin ja ympäristön mahdollisuuksiin vaikuttavia kuntouttavia menetelmiä
- tietää toimintakyvyn kansalliset arviointimenetelmäsuositukset
- osaa arvioida omaa toimintakykyään ja sen säilyttämisen ja ylläpitämisen haasteita oman terveyden edistämiseksi
Sisältö
- kuntouttava työ
- voimavarasuuntautunut, yksilön vahvuuksia etsivä ja oma-aloitteisuutta tukeva kuntoutusprosessi
- toimintakyvyn arviointi
- yksilölliset, ryhmä ja yhteisömuotoiset kuntouttavat menetelmät laitoksissa ja kotona - henkilökohtainen toimintakyky
Opetusmenetelmät
Kurssin suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kuntoutumista tukevan toiminnan määritelmän
• ymmärtää kuntoutumista tukevan hoitotyön periaatteet
• ymmärtää kuntoutumisen merkityksen hoitotyön prosessin
näkökulmasta
• tietää, miten potilas/asiakasta tuetaan aktiivisesti osallistumaan
omaan kuntoutumisprosessiinsa
• ymmärtää moniammatillisen yhteistyön kuntoutumista
edistävässä
hoitotyössä
• tietää erilaisten fyysistä, kognitiivista, psyykkistä ja sosiaalista
toimintakykyä mittaavien testien merkityksen sekä ymmärtää
niiden käytön kuntouttavan terveyden edistämisessä
• tietää erilaisia ryhmämuotoisia ja yhteisöllisiä menetelmiä
kuntouttavan terveyden edistämisessä
• ymmärtää opiskelijan henkilökohtaisen toimintakyvyn merkityksen
ja arviointitavat
Ydinsisällöt
• Kuntouttava työ
• Voimavarasuuntautunut, yksilön vahvuuksia etsivä ja oma-
aloitteisuutta tukeva kuntoutusprosessi
• Toiminatakyvyn arviointi
• Yksilölliset, ryhmä- ja yhteisömuotoiset kuntouttavat
menetelmät laitoksissa ja kotona
• Henkilökohtainen toimintakyky ja työhyvinvoinnin tukeminen
Kurssin suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kuntouttavan työn osana kokonaisvalaista hoitotyötä
• tietää kuntouttavan työn tavoitteet ja eri muodot
• tietää yksilön resursseihin ja ympäristön mahdollisuuksiin vaikuttavia kuntouttavia menetelmiä
• tietää toimintakyvyn kansalliset arviointimenetelmäsuositukset
• osaa arvioida omaa toimintakykyään ja sen säilyttämisen ja ylläpitämisen haasteita oman terveyden edistämiseksi
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso toteutuu verkkokurssina
Oppimateriaalit
- Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim.). (2016). Kuntoutuminen. Duodecim. Kirja löytyy useimmista kirjastoista. Linkki Diak:n kirjastoon https://diak.finna.fi/Record/diana.113966
- Hotus. (2020). Kuinka kuntoutumista edistävällä hoitotyöllä voidaan vaikuttaa kotihoidon palveluiden käyttöön ja kustannuksiin sekä ikääntyneiden toimintakykyyn? https://www.hotus.fi/nayttovinkki-10-2020-kuntoutumista-edistavalla-hoitotyolla-voidaan-saada-kustannussaastoja-kotihoidossa/
- Kuntaliitto. (2017). Terveyden edistäminen. https://www.kuntaliitto.fi/sosiaali-ja-terveysasiat/terveydenhuolto/terveyden-edistaminen
- Toimintakyky-sivusto. (i.a.). https://www.thl.fi/fi/web/toimintakyky
1. Mitä toimintakyky on. (2021). THL. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/mita-toimintakyky-on
2. ICF-luokitus. (2021). THL. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus
3. Toimintakyvyn arviointi. (2021). THL. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/toimintakyvyn-arviointi
4. TOIMIA-tietokanta. (2021). https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/etusivu/toimia-tietokanta
- Työhyvinvointi. (i.a.) TTL. https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyohyvinvointi/
- Työhyvinvointi. (i.a.). Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/tyohyvinvointi/
- Työntekijän hyvinvointireppu. (i.a.). Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/tyohyvinvointi/tyontekijan-hyvinvointireppu/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallisuustentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op (1 op on 26,7 h opiskelijan tekemää työtä)
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätiedot
AHOT 12/2018:
Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä Diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.
AHOT 5/2021:
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sh-tutkinto tai vastaavilla sh-tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjallisuustentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotesti (hyväksytty/hylätty)
Mittareiden soveltaminen käytännössä (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti, numeerinen (K5-T1/hyl)
Arviointiasteikko
0-5