Siirry suoraan sisältöön

YHT1PS24HKI-SOSKIR Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3075

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 13.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Sanna Jattu
Päivi Pässilä
Ryhmät
HKI-S24sosd
HKI-S24sosd
HKI-S24sosn
HKI-S24sosn
Opintojakso
YHT1004A20S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 12:30 - 14:45
(2 t 15 min)
YHT1/ Kirjallinen viestintä 2
HKI-222 luokka 222
Ma 09.09.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
YHT1/ Tehtäväpaja 1 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija
HKI-222 luokka 222
To 12.09.2024 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
YHT1/ Luento 3
HKI-327 Luokka 327
To 12.09.2024 klo 12:15 - 14:30
(2 t 15 min)
YHT1/ Luento 4
HKI-327 Luokka 327
Ma 16.09.2024 klo 12:00 - 14:15
(2 t 15 min)
YHT1/ Luento 5
HKI-222 luokka 222
To 26.09.2024 klo 08:30 - 09:30
(1 t 0 min)
YHT1/ Tehtäväpaja 2 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija
HKI-222 luokka 222
Pe 27.09.2024 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
YHT1/ Tekstipaja
HKI-222 luokka 222
Ma 30.09.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
YHT1/ Kirjallisen oppimistehtävän ohjaus (mukana opintososionomiharjoittelija)
HKI-300 3. krs kaarre
Ma 07.10.2024 klo 12:30 - 13:30
(1 t 0 min)
YHT1/ Lisätekstipaja, opintososionomiharjoittelija
HKI-222 luokka 222
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

Oppimateriaalit

KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:

1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Saatavilla myös verkkojulkaisuna (2011), kts. sama linkki.
3. Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
4. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017

LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI KIRKON ALAN OPISKELIJOILLE:

Diakonit:
• Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet, https://www.dtl.fi/ammatilliset-asiat/suositukset-ja-ohjeet.html
• Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus, https://kirkonydinosaaminen.fi/yhteinen-ydinosaaminen.html
• Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus, https://kirkonydinosaaminen.fi/diakonian-viranhaltija.html

Kirkon nuorisotyönohjaajat:
• Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet, http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
• Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus, https://kirkonydinosaaminen.fi/yhteinen-ydinosaaminen.html
• Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus, https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html

Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat:
• Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan eettiset ohjeet, http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
• Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus, https://kirkonydinosaaminen.fi/yhteinen-ydinosaaminen.html
• Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaamiskuvaus, https://kirkonydinosaaminen.fi/varhaiskasvatuksen-ohjaaja.html

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet (terveysala)
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle (sosiaaliala)
- kirkon nuorisotyönohjaajan, varhaiskasvatuksen ohjaajan ja diakonin ammatit ja niiden erityispiirteet (kirkon ala)
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet (terveysala)
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- potilasturvallisuus (Terveydenhuoltolaki) (terveysala)
- palveluammatin periaatteet
- kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen, kustannustietoisuus
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.


•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.

•Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.

•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.

•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Opintojakson suoritus:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän tehtävien suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (suomen kielen ja viestinnän tehtävät sekä kirjallinen oppimistehtävä)
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä

Lisätiedot

AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Siirry alkuun