Siirry suoraan sisältöön

AKEPS24HKI-SOSKIR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2024 - 03.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Mika Alavaikko
Hanna Hovila
Ryhmät
HKI-S24sosd
HKI-S24sosd
HKI-S24sosn
HKI-S24sosn
Opintojakso
AKE0105A20S

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 24.09.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
AKE/ Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako
HKI-328 Luokka 328
Ti 24.09.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
AKE/ Tiimityöskentely
HKI-328 Luokka 328
Ke 25.09.2024 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
AKE/ Viestintä ja vuorovaikutus, A-ryhmä
HKI-332a Iso luentosali 332a
Ke 25.09.2024 klo 13:45 - 15:15
(1 t 30 min)
AKE/ Viestintä ja vuorovaikutus, B-ryhmä
HKI-332a Iso luentosali 332a
To 26.09.2024 klo 12:15 - 14:30
(2 t 15 min)
AKE/ Ohjaus, B-ryhmä
Zoom
To 26.09.2024 klo 12:15 - 14:30
(2 t 15 min)
AKE/ Ohjaus, A-ryhmä
Zoom
Ma 30.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
AKE/ Vuorovaikutus ryhmässä
HKI-222 luokka 222
Ke 09.10.2024 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
AKE/ Luento
HKI-332a Iso luentosali 332a
To 10.10.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AKE/ Haastavat vuorovaikutustilanteet
HKI-332a Iso luentosali 332a
Ti 15.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
AKE/ Itsenäinen työskentely tiimeissä
Ti 15.10.2024 klo 13:00 - 14:00
(1 t 0 min)
AKE / Ryhmätyön tukipaja (vapaaehtoinen)
Zoom
To 17.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
AKE/ Itsenäinen työskentely tiimeissä
Ma 28.10.2024 klo 08:30 - 15:30
(7 t 0 min)
AKE/ Seminaari A-ryhmä
HKI-222 luokka 222
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Aika ja paikka

lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. TAI YHT 1 -jakson etiikan luennot

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Opetusmenetelmät

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, orientoiva yksilötehtävä, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Siirry alkuun