Siirry suoraan sisältöön

STYPS24HKI Seurakunta toimintaympäristönä (5op)

Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Aino-Elina Kilpeläinen
Sami Ritokoski
Ryhmät
HKI-S24sosd
HKI-S24sosd
HKI-S24sosn
HKI-S24sosn
Opintojakso
STY0005A20S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 21.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
STY/ Orientaatio ja ryhmätyöskentelyn käynnistäminen
HKI-328 Luokka 328
Ke 23.10.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
STY/ Luento 1
HKI-331 Luokka 331
Ma 11.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
STY/ Luento 2
HKI-327 Luokka 327
Pe 15.11.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
STY/ Luento 3
HKI-327 Luokka 327
To 21.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
STY/ Luento 4
HKI-222 luokka 222
Ma 25.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
STY/ Luento 5
HKI-222 luokka 222
To 05.12.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
STY/ Luento 6
HKI-222 luokka 222
Pe 13.12.2024 klo 10:30 - 12:00
(1 t 30 min)
STY/ Kokoava työskentely
HKI-332a Iso luentosali 332a
Pe 13.12.2024 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
STY/ Kokoava työskentely
HKI-332a Iso luentosali 332a
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö

- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa

Oppimateriaalit

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Kirjallisuus:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
(Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävänä toiminnallinen työskentely ja raportti siitä sekä kirjoitetaan itsenäisesti reflektio omasta oppimisesta.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti em. kohdassa mainitut tehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin osallistumisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STY-opintojakson verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Siirtyminen verkkototeutukseen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa diakonian, nuorisotyönohjaajan tai varhaiskasvatuksen työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia näissä työtehtävissä seurakunnassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.

1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä

Siirry alkuun