LUOPS24HKI-SOSKIR Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3036
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Severi Saihomaa
- Jaana Rintala
Ryhmät
-
HKI-S24sosnHKI-S24sosn
-
HKI-S24sosdHKI-S24sosd
- 21.10.2024 09:00 - 12:00, LUO/ Orientaatioluento
- 24.10.2024 12:30 - 14:00, LUO Työpaja 1, B-ryhmä, Narri-teatteri
- 24.10.2024 14:15 - 15:45, LUO/ Työpaja 1, A-ryhmä, Narri-teatteri
- 05.11.2024 08:30 - 11:30, LUO/ Työpaja 2
- 06.11.2024 12:30 - 14:00, LUO/ Ryhmätyöskentely, sisältää ryhmäkohtaisen ohjauksen Zoomissa
- 11.11.2024 13:00 - 16:00, LUO/ Työpaja 3
- 22.11.2024 08:30 - 14:00, LUO/ Seminaari, A-ryhmä
- 26.11.2024 08:30 - 14:00, LUO/ Seminaari, B-ryhmä
- 28.11.2024 08:30 - 12:30, LUO/ Yksilötentti verkossa
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Sisältö
- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen (yksilötehtävänä)
ja yksilötentti yleisenä tenttipäivänä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kampuskohtaisesti sovittu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty