LUOVK24HKI-SOS Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3038
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
26.02.2024 - 12.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Severi Saihomaa
- Jaana Rintala
Ryhmät
-
HKI-K24sosHKI-K24sos
- 26.02.2024 08:30 - 11:30, SOS01 + LUO / Orientaatio
- 04.03.2024 08:30 - 10:45, SOS01 + LUO / Voimavaralähtöinen orientaatio
- 07.03.2024 12:30 - 14:45, SOS01 + LUO / Luento
- 13.03.2024 09:00 - 16:00, SOS01 + LUO / Työelämäkäynti/ ryhmien työskentely (ryhmä suunnittelee aikataulun)
- 18.03.2024 12:30 - 14:45, SOS01 + LUO / Voimavaralähtöinen työskentely
- 25.03.2024 14:15 - 16:30, SOS01 + LUO / Ryhmien ohjaus
- 26.03.2024 08:30 - 10:45, SOS01 + LUO / Voimavaralähtöinen työskentely
- 26.03.2024 13:15 - 14:15, SOS01 + LUO / Puheeksiotto
- 26.03.2024 14:30 - 16:00, SOS01 + LUO / Luento
- 02.04.2024 08:30 - 11:30, SOS01 + LUO / Luento
- 03.04.2024 08:30 - 10:45, SOS01 + LUO / Luento
- 03.04.2024 13:30 - 16:30, SOS01 + LUO / Ryhmien työskentely
- 10.04.2024 08:30 - 14:30, SOS01 + LUO / Toiminnanohjaus työelämässä
- 22.04.2024 08:30 - 11:30, SOS01 + LUO / Luento
- 24.04.2024 12:00 - 15:30, SOS01 + LUO / Puheeksioton harjoitus, tallenteen teko itsenäisesti
- 29.04.2024 09:00 - 12:00, SOS01 + LUO / Verkkotentti
- 06.05.2024 09:00 - 16:00, SOS01 + LUO / Seminaari
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Sisältö
- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Opetusmenetelmät
Asiakastyön menetelmä (5op) sekä luovat ja toiminnalliset menetelmät voimavarana ja ammatillisuutena (5op) opintojaksot on yhdistetty yhdeksi 10 op:n opintojaksoksi.
Opintojaksojen tavoitteet ja ydinsisällöt on kerrottu molempien toteutussuunnitelmien alussa.
Toteutus:
Opintojen luennot ja harjoitukset on tiiviisti nivottu yhteen. Jokaiseen luentopäivään kuuluu myös harjoituksia, joissa on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso koostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi toteutetaan kotiryhmissä ja yksi on yksilötehtävä. Kotiryhmien toteuttama toiminnallinen ohjaus työelämässä toteutuu tiiviissä yhteistyössä työelämätahon kanssa.
Opintojakson lähdemateriaalit löytyvät Diaklesta.
Aika ja paikka
Toteutuksessa on aikaan sidottua opetusta ja harjoituksia.
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Lisäksi opiskelija tekee LUO verkkotentin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävä työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h
Opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille, harjoitteisiin ja kotiryhmän työelämässä toteuttamaan toiminnalliseen ohjaukseen. Opintojakson suorittaminen edellyttää luentoihin ja harjoitteisiin osallistumisen lisäksi aktiivista panostusta kotiryhmä- ja työelämätyöskentelyyn.
Sisällön jaksotus:
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille:
Luennot sisältävät harjoituksia, joissa on läsnäolovelvollisuus. Korvauksista sovitaan opintojakson opettajien kanssa
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.
Arvioinnin perusteet:
Osaamista arvioidaan Diakin arviointikriteerien perusteella.
Arviointi koostuu kolmesta osa-alueesta, joiden tarkemmat arviointikriteerit on kerrottu Diaklessa.
1) Kotiryhmien toteuttama toiminnallinen ohjaus työelämässä.
2) Puheeksioton harjoitus tehtävä
3) Luovien toimintojen verkkotentti
Arviointi:
hyväksytty-hylätty
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty