Siirry suoraan sisältöön

SOS01VK24HKI-SOS Asiakastyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

26.02.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Jaana Rintala
  • Tarja Isomäki

Ryhmät

  • HKI-K24sos
    HKI-K24sos
  • 26.02.2024 08:30 - 11:30, SOS01 + LUO / Orientaatio
  • 04.03.2024 08:30 - 10:45, SOS01 + LUO / Voimavaralähtöinen orientaatio
  • 07.03.2024 12:30 - 14:45, SOS01 + LUO / Luento
  • 13.03.2024 09:00 - 16:00, SOS01 + LUO / Työelämäkäynti/ ryhmien työskentely (ryhmä suunnittelee aikataulun)
  • 18.03.2024 12:30 - 14:45, SOS01 + LUO / Voimavaralähtöinen työskentely
  • 25.03.2024 14:15 - 16:30, SOS01 + LUO / Ryhmien ohjaus
  • 26.03.2024 08:30 - 10:45, SOS01 + LUO / Voimavaralähtöinen työskentely
  • 26.03.2024 13:15 - 14:15, SOS01 + LUO / Puheeksiotto
  • 26.03.2024 14:30 - 16:00, SOS01 + LUO / Luento
  • 02.04.2024 08:30 - 11:30, SOS01 + LUO / Luento
  • 03.04.2024 08:30 - 10:45, SOS01 + LUO / Luento
  • 03.04.2024 13:30 - 16:30, SOS01 + LUO / Ryhmien työskentely
  • 10.04.2024 08:30 - 14:30, SOS01 + LUO / Toiminnanohjaus työelämässä
  • 17.04.2024 11:45 - 14:45, SOS01 + LUO / Luento
  • 22.04.2024 08:30 - 11:30, SOS01 + LUO / Luento
  • 24.04.2024 12:00 - 15:30, SOS01 + LUO / Puheeksioton harjoitus, tallenteen teko itsenäisesti
  • 29.04.2024 09:00 - 12:00, SOS01 + LUO / Verkkotentti
  • 06.05.2024 09:00 - 16:00, SOS01 + LUO / Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä

Sisältö

- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.

Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Asiakastyön menetelmä (5op) sekä luovat ja toiminnalliset menetelmät voimavarana ja ammatillisuutena (5op) opintojaksot on yhdistetty yhdeksi 10 op:n opintojaksoksi.
Opintojaksojen tavoitteet ja ydinsisällöt on kerrottu molempien toteutussuunnitelmien alussa.


Toteutus:
Opintojen luennot ja harjoitukset on tiiviisti nivottu yhteen. Jokaiseen luentopäivään kuuluu myös harjoituksia, joissa on läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso koostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi toteutetaan kotiryhmissä ja yksi on yksilötehtävä. Kotiryhmien toteuttama toiminnallinen ohjaus työelämässä toteutuu tiiviissä yhteistyössä työelämätahon kanssa.

Opintojakson lähdemateriaalit löytyvät Diaklesta.

Aika ja paikka

Toteutuksessa on aikaan sidottua opetusta ja harjoituksia.

Oppimateriaalit

Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. 2019 / Laura Huhtinen-Hilden; Susanna Iivanainen; Anna Liisa Karjalainen ja Satu Öystilä, kirjoittajat: Kirsi Heimonen, toim. Anna Liisa Karjalainen. PS-kustannus

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.

Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.

Muu suositeltava kirjallisuus on Diaklessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Lisäksi opiskelija tekee LUO verkkotentin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen ohjaus työelämässä toteutuu yhteistyössä työelämätahon kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso koostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi toteutetaan kotiryhmissä ja yksi on yksilötehtävä.

Tehtävien tarkemmat ohjeet löytyvät Diaklesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille, harjoitteisiin ja kotiryhmän työelämässä toteuttamaan toiminnalliseen ohjaukseen. Opintojakson suorittaminen edellyttää luentoihin ja harjoitteisiin osallistumisen lisäksi aktiivista panostusta kotiryhmä- ja työelämätyöskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Luennot sisältävät harjoituksia, joissa on läsnäolovelvollisuus. Korvauksista sovitaan opintojakson opettajien kanssa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Osaamista arvioidaan Diakin arviointikriteerien perusteella.
Arviointi koostuu kolmesta osa-alueesta, joiden tarkemmat arviointikriteerit on kerrottu Diaklessa.
1) Kotiryhmien toteuttama toiminnallinen ohjaus työelämässä.
2) Puheeksioton harjoitus tehtävä
3) Luovien toimintojen verkkotentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty