Siirry suoraan sisältöön

MUU02VS24HKI-SOS Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MUU0205A20S-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Vilhelmiina Vuori
  • Vesa Vainiomäki

Ryhmät

  • HKI-K24sos
    HKI-K24sos
  • 29.08.2024 09:00 - 10:00, MUU02/ Orientaatio
  • 29.08.2024 10:15 - 14:15, MUU02/ Luento
  • 05.09.2024 09:00 - 11:15, MUU02/ Luento
  • 12.09.2024 09:00 - 10:30, MUU02/ Ohjaus
  • 30.09.2024 09:00 - 12:00, MUU02/ Verkkotentti

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5