PERVS24HKI-SOS Perhetyö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3036
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.10.2024 - 24.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Satu Keisala
- Severi Saihomaa
- Riina Karjalainen
- Teija Kynkäänniemi
- Ryhmät
- 
                        HKI-K24sosHKI-K24sos
- Opintojakso
- PER0005A20S
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 45 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 15.10.2024  klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) | PER/ Orientaatio ja aloitusluento 1 | Zoom | 
| Ti 15.10.2024  klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) | PER/ Paritehtävän työstö | |
| To 17.10.2024  klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) | PER/ Luento 2 | Zoom | 
| To 17.10.2024  klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) | PER/ Paritehtävän työstö | |
| Ti 22.10.2024  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Luento 3 | Zoom | 
| Ti 22.10.2024  klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) | PER/ Paritehtävän työstö | |
| Pe 25.10.2024  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Luento 4 | Zoom | 
| To 31.10.2024  klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) | PER/ Luento 5 | Zoom | 
| Ma 04.11.2024  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Menetelmiin tutustuminen, A-ryhmä | Zoom | 
| Ma 04.11.2024  klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) | PER Menetelmiin tutustuminen, B-ryhmä | Zoom | 
| Pe 08.11.2024  klo 09:15 - 15:30 (6 t 15 min) | PER/ Seminaari (vierailijat) | Teams | 
| Ke 13.11.2024  klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) | PER/ Luento 6 | Zoom | 
| Pe 15.11.2024  klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) | PER/ Paritehtävän työstö | 
Arviointiasteikko
0-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää joko lähi- tai etäopetusta (kokonaan verkossa suoritettava sosionomitutkinto), joka jaksottuu koko ajanjaksolle.  Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä 
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat 
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä 
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin 
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
                    
Sisältö
- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät 
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt 
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö 
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta. 
Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja kirjallinen paritehtävä 
Opintosuorituksen kuvaus 
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista ja menetelmiin tutustumisesta. 
Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio. 
Lastensuojelun ja perhetyön menetelmiin tutustutaan pienryhmissä.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä  työelämäyhteistyötahoja.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
                    
Lisätiedot
AHOT, noudatetaan  ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.
AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana. 
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Oma osaaminen on kuvattava riittävän tarkasti kaikkien edellä mainittujen asioiden osalta.