Siirry suoraan sisältöön

OSA02K24DIAK Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen -VERKKOTESTI LH- TAUSTAISILLE, vaihtoehtoinen suoritustapa (3 op)

Toteutuksen tunnus: OSA0203A20S-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

19.02.2024 - 25.02.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö

Opettaja

  • Suvi Vierelä

Ryhmät

  • HKI-K24shd
    HKI-K24shd
  • HKI-K24sh-lh
    HKI-K24sh-lh
  • HKI-K24th
    HKI-K24th
  • HKI-K24sh
    HKI-K24sh

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- osaa hyödyntää motivoivaa terveyskeskustelua auttamismenetelmänä
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat

Sisältö

- terveyden ja sairauden periaatteet
- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot, kuten motivoiva terveyskeskustelu
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- elintapojen yhteydet terveyteen
- terveyden edistämisen ja hyvinvoinnin normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- terveyden edistämisen etiikka

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu:

• Luennoista
• Verkkokurssista Motivoiva keskustelu
• Tentistä

Ensimmäisellä luentokerralla pakollinen läsnäolo.



TARKENNETTU TAVOITEKUVAUS:

• Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisesti.
• Opiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasot.
• Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.
• Opiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessä.
• Opiskelija osaa tulkita terveyden edistämisen teorioita (esimerkiksi salutogeneettistä mallia) terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
• Opiskelija tietää keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmat.
• Opiskelija tietää terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.
• Opiskelija tietää suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia kuvaavan Sotkanet -tiedoston.
• Opiskelija osaa kuvata kansansairauksien (diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet) ennaltaehkäisemistä ja motivoivaa terveyskeskustelua auttamismenetelmänä.


YDINSISÄLLÖT:

• Terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
• Terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat
• Terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
• Terveydenedistämisen etiikka
• Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
• Kansanterveystiede, epidemiologia
• Elintapojen yhteydet terveyteen, ravitsemus- ja hoitosuositukset kansansairauksien ehkäisyssä, elintapaohjaus
• Kansansairauksien (diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet) ennaltaehkäisy
• Motivoiva keskustelu auttamismenetelmänä

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:


• Kauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M., & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede. Sanoma Pro. (Sivut 9-14, 81-177 ja 260-278)


• L 1326/2010. Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326


• Anglé, S., & Mustajärvi, P. (23.5.2014). Motivoiva keskustelu [verkkokurssi]. Duodecim.


• Opetuksen materiaali + sovittu artikkeli

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

(Suoritettavan materiaalin kirjallisuustentti)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti.
Uusintatentit yleisuusintatenttipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 26,7 h / opintopiste

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Vaihtoehtoinen suoritustapa: verkkotesti kaikille lh-taustaisille (korvaa ahot-hakemuksen). Mikäli opiskelija ei läpäise verkkotestiä, hän osallistuu opintojaksolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi numeerinen HYL/ 1-5. Arviointi tentin perusteella.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen alkuvaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.

Arviointiasteikko

0-5