KNA01PK24HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (4op)
Toteutuksen tunnus: KNA0104A20S-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.10.2023 - 29.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.02.2024 - 19.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Toteutukselle KNA01PK24HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta KNA0104A20S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän Teesit -oppimistehtävän ja LAVA -oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit -seminaariin.
Tavoitteet
Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla
Sisältö
- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali
• Kauppila, H. (toim.) (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
• Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet.
• Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin. Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. s. 94-106 (alaluku Lapsen oikeudet).
• Kokkonen, J. & Ojell, R. (toim.) (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 128. Kirkko ja toiminta.
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
• Nuorten vaikuttamistoiminta
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat
• Porkka, J. & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 141. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
• Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.
Oheismateriaali
• Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus
• Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
• Paananen, E. Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
• Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA -oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HAR2 -seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä erikseen sovittaessa yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan toteutuskohtaisesti
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai opinnollistamalla.
Erityisistä syistä koko opintojaksoa koskevasta valinnaisesta suoritustavasta tulee sopia jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa nuorisotyönohjaajan työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan työtehtävissä seurakunnassa.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h