KLT02VS24DIAK Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3op)
Toteutuksen tunnus: KLT0203A15S-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.09.2024 - 01.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
- Opintojakso
- KLT0203A15S
Toteutukselle KLT02VS24DIAK Uskontolukutaito ja uskontodialogi KLT0203A15S-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan itsenäistä työskentelyä edellyttävinä verkko-opintoina, mistä syystä se sopii hyvin suoritettavaksi esimerkiksi harjoittelun, muiden opintojen tai työn rinnalla. Opintojaksoon kuuluu myös kaksi vapaaehtoista ohjauskertaa Zoomissa.
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
- ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
- osaa uskontodialogin periaatteet
- osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
- tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)
Sisältö
- uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
- kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla
Oppimateriaalit
Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3 op)
d) valitse vähintään yksi seuraavista tutkimuksista:
Dinham, A. & Jones, S. (2010) Religious Literacy Leadership in Higher Education.
TAI
Hellqvist, E. & Komulainen J. (toim.) (2020) Henkisyyttä ja mielenrauhaa. Aasian uskonnollisuus länsimaissa. Gaudeamus
TAI
Kähkönen, E. (2019) Islamtaustaista ääriajattelua kohtaamassa. Dialogi ja uskonnollinen motivaatio. Diak Tutkimus 3. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
TAI
Sakaranaho, T & Aarrevaara, T. & Konttori J. (2020) The Challenges of Religious Literacy. The Case of Finland. Springer.
e) valitse kaksi seuraavista artikkeleista:
Ikonen, T. (2019) Rohkean kohtaamisen taito. Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu Dialogi.
Malkavaara, M. (2020) Uskontolukutaito ja uskonnon rooli globalisoituvassa maailmassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu Dialogi.
Malkavaara, M. (2021) Uskontolukutaito monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu Dialogi.
Malkavaara, M. (2021) Uskontolukutaito ja sen merkitys monikulttuurisessa työssä. Teoksessa Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen - Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diak Työelämä 22.
f) uskontolukutaidon ja uskontodialogin toimijoihin tutustuminen (valitse vähintään kolme)
Dialogikasvatus
Erätauko-säätiö
Cultures & Ethics/Kulttuurit ja etiikka - tavoitteena ymmärtää uskontoja, kulttuureita ja oikeudenmukaista kehitystä
Religion, Conflict and Dialogue -tutkimuskeskus, Helsingin yliopisto
KuKaS-hanke (Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä), Helsingin yliopisto
Suomen evankelis-luterilainen kirkko/ Uskontodialogi
Uskontolukutaito moniarvoisessa yhteiskunnassa -hanke, Helsingin yliopisto
USKOT-foorumi
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, mistä syystä se sopii hyvin suoritettavaksi esimerkiksi harjoittelun, muiden opintojen tai työn rinnalla. Opintojaksoon kuuluu myös kaksi vapaaehtoista ohjauskertaa Zoomissa.
Opintojakso koostuu kahdesta toisiinsa kietoutuvasta osasta: Kulttuurit ja uskonnot (2 op) ja Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3 op). Osat muodostavat yhden kokonaisuuden, mutta niiden opiskelumateriaalit ja oppimistehtävät on esitelty myös erikseen. Näin opiskelijan on mahdollista suorittaa vain toinen kokonaisuuden kahdesta osasta.
Lisätiedot
Tavoitteet:
Opiskelija
ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
osaa uskontodialogin periaatteet
osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikista erilaisista taustoista tulevat ihmiset
tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erottelujen aiheuttamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)