AMM01VS24HKI/OUL Ammattialan kehittämistyön välineet I (3op)
Toteutuksen tunnus: AMM0103A20S-3074
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2024 - 15.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Tiina Ervelius
- Harriet Tervonen
- Heidi Silvan
- Ella Eronen-Levonen
- Ryhmät
-
HKI-K24shHKI-K24sh
-
HKI-K24shdHKI-K24shd
-
HKI-K24thHKI-K24th
-
OUL-S24sh-lhOUL-S24sh-lh
- Opintojakso
- AMM0103A20S
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 10.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
OSKE-tori |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-300 3. krs kaarre HKI-AULA Ruokala HKI-332a Iso luentosali 332a |
Ke 11.09.2024 klo 10:15 - 12:30 (2 t 15 min) |
AMM01 / Aloitusluento |
Zoom
|
Pe 13.09.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
AMM01 / Tiedonhakuopastus |
Zoom
|
Pe 13.09.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
AMM01 / Tutkimuskirjoittamisen perusteet |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille tai muuhun työelämäyhteistyön kehittämistoimintaan.
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tiedonkäsitykset ja tiedon eri lajeja
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämistyön lähtökohtia
- tuntee projektitoiminnan perusteet
- tuntee palvelumuotoilun ja konseptoinnin peruskäsitteet ja -käytännöt
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja ammatillinen osaamisen kehittämiskohteita
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
Sisältö
- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistyön lähtökohdat sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla
- projektitoiminta
- palvelumuotoilu
- konseptointi
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- tutkimuskirjoittaminen ja tutkimusraportti tekstilajina
Oppimateriaalit
Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Policy.
Heikkinen, H., Kaukko, M.(toim.)& Friman, M. (2023). Toimintatutkimus: käytännön opas. Vastapaino.
Helminen, J. (2020). Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Piirainen, K., & Kettunen, A. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263–272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Vuokila-Oikkonen P., & Hyväri S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60–80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Valinnainen oppimateriaali:
Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A-M., Soini, S., Tuulensalo, H. & Savola, I. (2020). Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. Pelastakaa Lapset.
Opetusmenetelmät
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille tai vastaavaan tapahtumaan.
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan tulee sopia vaihtoehtoisesta opintosuorituksesta opinto-ohjaajan kanssa ja ilmoittaa siitä vastuu opettajille opintojakson alussa.
Opiskelija tutustuu johonkin työelämän kehittämishankkeeseen tai muuhun kehittämistyöhön ja laatii siitä raportin AMM1 oppimistehtävän mukaisesti ja palauttaa oppimistehtävän Diaklen palautuslaatikkoon määräpäivään mennessä.