Siirry suoraan sisältöön

KOGVK24DIAK Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät päihde- ja mielenterveystyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KOG0005A15S-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

05.02.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Tiina Lintunen
  • Riina Karjalainen

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen
  • 07.02.2024 08:30 - 10:30, KOG/ Orientaatio
  • 11.03.2024 09:00 - 11:15, KOG/ Ohjausluento
  • 22.04.2024 09:00 - 15:30, KOG/ Webinaari
  • 23.04.2024 12:00 - 16:00, KOG/ Webinaari

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.

Oppimateriaalit

Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtorin kanssa.

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija

•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty