VDPVK24DIAK Varhaiskasvatuksen didaktiset pajat (5 op)
Toteutuksen tunnus: VDP0005A20S-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
26.02.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Ojala
- Marjaana Marttila
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
- 29.02.2024 16:00 - 18:00, VDP/ luento orientaatio
- 08.03.2024 08:00 - 09:00, VDP/ oppimistehtävän palautus
- 14.03.2024 16:00 - 18:00, VDP/ Luento: Suunnittelu, toteutus ja arviointi
- 19.03.2024 08:00 - 09:00, VDP/ verkkotentti
- 21.03.2024 15:00 - 16:00, VDP/ vapaaehtoinen ohjaus
- 25.03.2024 16:00 - 18:00, VDP/ Ideapajat
- 04.04.2024 16:00 - 18:00, VDP/ luento: Vuosisuunnittelu, pitkäkestoinen suunnittelu varhaiskasvatuksessa
- 10.04.2024 16:00 - 17:00, VDP/ vapaaehtoinen ohjaus
- 26.04.2024 08:00 - 08:45, VDP/ oppimistehtävän palautus: toiminnallinen suunnitelma
Tavoitteet
Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan liittyen varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin
- ymmärtää toiminnallisen, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen didaktisia valintoja tehdessään
- hallitsee riittävät varhaiskasvatusikäisen lapsen toiminnan suunnittelu- ja ohjaustaidot sekä arviointi- ja dokumentointitaidot
- osaa kehittää didaktisia taitojaan varhaiskasvatuksessa
Sisältö
- varhaiskasvatusikäisen lapsen kehitystä tukevan pedagogisen toiminnan suunnittelu
- varhaiskasvatuksen kasvatusklassikot sekä pedagogiikka ja didaktiikka
- eheyttäminen, eriyttäminen ja integraatio varhaiskasvatuksen oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
VDP opintoihin kuuluvat
- omat oppimisen tavoitteet
- verkkotentti
- kasvatuksn klassikot, toiminnallinen tehtävä
Oppimateriaalit
Verkossa tapahtuvan yksilötentin tenttimateriaali:
Koivula, M., Siippanen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Teos löytyy e-kirjana,
TAI
Kangas, J., Vlasov, J., Fonsen, E. Heikka, J. (toim.) (2018). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa 2. Suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen
TAI
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. (2021). Voimauttava varhaiskasvatus (1. painos.). Kustannusosakeyhtiö Otava.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen toteutus suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä, josta myös saadaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen arviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin ensimmäinen ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä
Diakin uusintatenttipäivät käytössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää Varhaiskasvatuksen perusteet opintojakson suorittamista tai vastaavia tietoja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tavoitteena on, että opiskelija
- kehitää didaktisia taitoja varhaiskasvatuksessa
- syventää osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin
- hallitsee monipuoliset varhaiskasvatusikäisen lasten toiminnan suunnittelu-, toteutus-,
ohjaus- sekä arviointitaidot
- ymmärtää toiminnallisen, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen
merkityksen didaktisia valintoja tehtäessä
Arviointiasteikko
0-5