AKEMS24JKL/VAR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3041
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2024 - 13.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Jyväskylä
- Varkaus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Atte Kollanus
- Pirkko Kärkkäinen
- Sirpa Ylönen
- Ryhmät
-
VAR-S24sosVAR-S24sos
-
JKL-S24sosdJKL-S24sosd
-
JKL-S24sosnJKL-S24sosn
- Opintojakso
- AKE0105A20S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 10.09.2024 klo 15:00 - 15:45 (0 t 45 min) |
AKE / Ohjaus |
Zoom
|
Ma 16.09.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
AKE / Vuorovaikutusosaaminen (Varkauden ryhmä) |
Navitas
|
Ti 17.09.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
AKE / Seminaari (Varkauden ryhmä) |
Navitas
|
Ke 18.09.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
AKE / Vuorovaikutusosaaminen (Jyväskylän ryhmät) |
Silmu
|
To 19.09.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
AKE / Seminaari (Jyväskylän ryhmät) |
Silmu
|
Ma 23.09.2024 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
AKE / Yhteiskirjoittaminen |
Zoom
|
Ma 23.09.2024 klo 16:45 - 18:30 (1 t 45 min) |
AKE / Haastavat asiakastilanteet (Varkauden ryhmä) |
Zoom
|
Ti 24.09.2024 klo 16:45 - 18:30 (1 t 45 min) |
AKE / Haastavat asiakastilanteet (Jyväskylän ryhmät) |
Zoom
|
Ma 30.09.2024 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
AKE / Selkokielisyys |
Zoom
|
Ma 30.09.2024 klo 16:00 - 16:45 (0 t 45 min) |
AKE / Kulttuurien kohtaaminen (vierailija) |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaalit
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Opetusmenetelmät
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3. Yksi seuraavista:
Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Lisätiedot
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.