Siirry suoraan sisältöön

STYMS24JKL Seurakunta toimintaympäristönä (5op)

Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Jyväskylä
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ryhmät
JKL-S24sosd
JKL-S24sosd
JKL-S24sosn
JKL-S24sosn
Opintojakso
STY0005A20S

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 24.10.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
STY / Aloitus
Silmu
To 24.10.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
STY / Luento
Silmu
Ti 29.10.2024 klo 15:00 - 18:30
(3 t 30 min)
STY / varattu pienryhmille oppimistehtävien tekemiseen

Ti 05.11.2024 klo 15:00 - 18:30
(3 t 30 min)
STY / Luento
Zoom
To 14.11.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
STY / Luento
Silmu
To 14.11.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
STY / Luento
Silmu
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
STY / Luento
Silmu
Pe 15.11.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
STY / Luento
Silmu
Ti 10.12.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
STY / Seminaari
Silmu
Ti 10.12.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
STY / Seminaari
Silmu
Ti 10.12.2024 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
STY / Kirke-toiminta
Silmu
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö

- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa

Oppimateriaalit

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Kirjallisuus:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
(Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävänä toiminnallinen työskentely ja raportti siitä sekä kirjoitetaan itsenäisesti reflektio omasta oppimisesta.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti em. kohdassa mainitut tehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin osallistumisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STY-opintojakson verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Siirtyminen verkkototeutukseen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa diakonian, nuorisotyönohjaajan tai varhaiskasvatuksen työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia näissä työtehtävissä seurakunnassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.

1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä

Siirry alkuun