MIPA2ES24HKI Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: MIP2005E18S-3008
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Tiina Lintunen
- Susanna Kallakorpi
- Eeva Kivelä
Ryhmät
-
E-S24mipaE-S24mipa
- 10.10.2024 09:00 - 15:30, Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumisopinnot / Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- 11.10.2024 09:00 - 15:30, Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumisopinnot / Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- 07.11.2024 09:00 - 15:30, Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumisopinnot / Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- 07.11.2024 14:15 - 15:45, Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumisopinnot / Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- 08.11.2024 09:00 - 15:30, Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumisopinnot / Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tavoitteet
Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Oheismateriaali:
Vuorilehto, M., ym. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca, 2014.
Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus ja Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015.
Sosiaali- ja terveysministeriö. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3.
Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf
Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225
Lisätiedot
ARVIOINTI
Ennakko-oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Oppimistehtävä: numeerinen arviointi (1–5)
Arviointiasteikko
0-5