AIK01PK25HKI-SOS Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 02.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Vilhelmiina Vuori
- Susanna Tanskanen
Ryhmät
-
HKI-S24sosHKI-S24sos
- 07.01.2025 08:30 - 11:30, AIK01/Orientaatio ja aloitusluento
- 07.01.2025 12:15 - 15:00, AIK01/Tiimityön käynnistäminen (mukana opintososionomiharjoittelija)
- 08.01.2025 08:30 - 10:00, AIK01/Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet: tutkijoiden näkökulma
- 08.01.2025 10:15 - 11:45, AIK01/Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet: tutkijoiden näkökulma
- 08.01.2025 12:45 - 15:45, AIK01/Tiimityöskentely
- 13.01.2025 08:30 - 14:00, AIK01/Luento
- 14.01.2025 09:00 - 16:00, AIK0/Tiimityöskentely
- 15.01.2025 08:30 - 12:30, AIK01/Ilmiötehtävän ohjaus (tiimit varaavat tunnin ohjausajan)
- 15.01.2025 08:30 - 12:30, AIK01/Ilmiötehtävän ohjaus (tiimit varaavat tunnin ohjausajan)
- 22.01.2025 08:30 - 14:00, AIK01/Luento
- 29.01.2025 09:00 - 12:00, AIK01/Tiimien työelämäyhteistyö (tiimit sopivat käynnin)
- 04.02.2025 15:00 - 17:15, AIK01 Vierailijaluennot
- 05.02.2025 08:30 - 14:45, AIK01/Luento
- 12.02.2025 08:30 - 09:45, AIK01/Vapaaehtoistyön purku
- 12.02.2025 10:00 - 16:00, AIK01/Ilmiötehtävän ohjaus (tiimit varaavat tunnin ohjausajan)
- 12.02.2025 10:00 - 12:45, AIK01/Ilmiötehtävän ohjaus (tiimit varaavat tunnin ohjausajan)
- 24.02.2025 08:30 - 14:30, AIK01/Tiimityöskentely
- 25.02.2025 08:30 - 13:00, AIK01/Työpaja ilmiöseminaarin valmisteluun
- 26.02.2025 08:30 - 13:30, AIK01/Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet -ilmiöseminaari
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Opetusmenetelmät
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjausta tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.
Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230
sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on kirjallinen ilmiötehtävä ja siihen liittyvä esitys.
Kansainvälisyys
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijana tiimityöskentelyyn, työelämäyhteistyöhön ja yksilötyöskentelyyn tulee varautua mm. yhteisen tiimityöskentelyajan löytämiseksi.
Sisällön jaksotus
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
Lisätietoja opiskelijoille
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opiskelijana osallistut opetukseen.Työskentelet tiimissä aktiivisesti kirjallisen ilmiötehtävän ja esityksen osalta sekä osallistut tehtävään liittyvään työskentelyyn työelämässä. Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelijatiimin jäsenten arviointi voi olla yksilöllinen.
Arvosana muodostuu ilmiötehtävän arvosanan perusteella.
Arviointiasteikko
0-5