PERPK25HKI-SOSKIR Perhetyö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3039
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2025 - 16.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Severi Saihomaa
- Tarja Isomäki
- Ryhmät
-
HKI-S24sosdHKI-S24sosd
-
HKI-S24sosnHKI-S24sosn
- Opintojakso
- PER0005A20S
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 08.01.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
PER/Orientaatio ja luento 1 |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
|
Pe 10.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
PER/Luento 2 |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
PER/Luento 3 |
HKI-327
Luokka 327
|
To 16.01.2025 klo 11:30 - 14:30 (3 t 0 min) |
PER/Luento 4 |
HKI-331
Luokka 331
|
Ma 20.01.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
PER/Menetelmiin tutustuminen, A-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
HKI-424 Hoitotyönluokka 424 HKI-428 Luokka 428 |
Ma 20.01.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
PER/Menetelmiin tutustuminen, B-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
HKI-424 Hoitotyönluokka 424 HKI-428 Luokka 428 |
Ma 27.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
PER/Luento 5 |
HKI-328
Luokka 328
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
PER/Luento 6 |
HKI-400
4. krs kaarre
|
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 15:15 (6 t 15 min) |
PER/Seminaari (vierailijat) |
TEAMS
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää joko lähi- tai etäopetusta (kokonaan verkossa suoritettava sosionomitutkinto), joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
Sisältö
- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja kirjallinen paritehtävä
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista ja menetelmiin tutustumisesta.
Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio.
Lastensuojelun ja perhetyön menetelmiin tutustutaan pienryhmissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Lisätiedot
AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.
AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana.
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Oma osaaminen on kuvattava riittävän tarkasti kaikkien edellä mainittujen asioiden osalta.