SOS01PK25HKI-SOSKIR Asiakastyön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3038
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.01.2025 - 06.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Tarja Isomäki
- Susanna Tanskanen
- Ryhmät
-
HKI-S24sosdHKI-S24sosd
-
HKI-S24sosnHKI-S24sosn
- Opintojakso
- SOS0105A20S
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
SOS01/Orientaatio ja ohjaaminen ryhmässä |
HKI-327
Luokka 327
|
To 06.02.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
SOS01/Sosiaali- ja palveluohjaus |
HKI-331
Luokka 331
|
Pe 07.02.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
SOS01/Tiimien itsenäinen työskentely |
|
Pe 14.02.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
SOS01/Voimavaralähtöinen työote I |
HKI-222
luokka 222
|
Ma 24.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
SOS01/Voimavaralähtöisen työotteen harjoitteet |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
Ti 04.03.2025 klo 08:30 - 15:00 (6 t 30 min) |
SOS01/Asiakastyön harjoitteet, A-ryhmät,aloitus tilassa 332 |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a HKI-621 Neukkari Amani HKI-429 Monitoimitila 429 |
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
SOS01/Tiimien itsenäinen työskentely |
|
Ti 11.03.2025 klo 08:30 - 15:00 (6 t 30 min) |
SOS01/Asiakastyön harjoitteet, B-ryhmät, aloitus tilassa 332 |
HKI-432
Hoitotyön luokka 432
HKI-332b Iso luentosali 332b HKI-332a Iso luentosali 332a HKI-427 Pieni luokka 427 HKI-428 Luokka 428 HKI-430 Hoitotyön luokka 430 |
Ke 26.03.2025 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
SOS01/Leffaseminaari |
HKI-328
Luokka 328
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä
Sisältö
- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät
Oppimateriaalit
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.
Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.
Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.
Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät
Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Kontaktiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Opetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.
Lisätiedot
Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.