Siirry suoraan sisältöön

AMM02MK25HKI-SOSKIR-SH Ammattialan kehittämistyön välineet II (2 op)

Toteutuksen tunnus: AMM0202A20S-3055

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 150

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Vilhelmiina Vuori
  • Sami Ritokoski

Ryhmät

  • HKI-K24sosd
    HKI-K24sosd
  • HKI-K24sosn
    HKI-K24sosn
  • HKI-K24sh
    HKI-K24sh
  • HKI-K24sosv
    HKI-K24sosv
  • 20.01.2025 08:30 - 11:30, AMM02 / Orientaatio ja aloitusluento
  • 20.01.2025 12:15 - 15:15, AMM02 / Tiimityön käynnistäminen
  • 03.02.2025 14:00 - 15:30, AMM02 / Vapaaehtoinen ohjaus
  • 12.02.2025 14:30 - 16:00, AMM02 / Vapaaehtoinen ohjaus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
- tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
- tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
- osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten

Sisältö

- asiakasosallisuus kehittämistoiminnassa
- kehittämistoiminnan prosessi, menetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
- kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
- kehittämistoiminnan eettiset kysymykset sekä hyvä tieteellinen käytäntö ja avoimen tieteen ja tutkimuksen lähtökohdat
- tiedonhankintasuunnitelma

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus

Tavoitteet:
• ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
• tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
• tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
• tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
• osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten

Ydinsisällöt
•tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
•kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
•kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
Opiskelija
•tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa
•tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
•tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
•osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä

Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppituntiaktiviteettien suorittamisesta ja ryhmätehtävästä sekä mahdollisesti OSKE-torille osallistumisesta (kampuskohtaisia eroja)

Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit:

Opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä
Osallistava yhteiskehittäminen; lähtökohtia ja käytäntöjä
Ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet
Ryhmätyöskentelyn käynnistäminen

Oppimateriaalit

Asiakasosallisuuden merkitys ja osallistavan yhteiskehittämisen lähtökohdat:


1. Kivinen, T., Vanjusov, H., & Vornanen, R. (2020). Asiakkaan ääni - osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet. Teoksessa A. Hujala, & H. Taskinen (toim.). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Pres. s. 267-287. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995

2. Valitse toinen seuraavista, artikkeleista ensimmäinen kuvaa lastensuojelun kehittämistyötä (sosiaaliala) ja toinen avosairaanhoidon kehittämistyötä (terveysala):


Paasivirta, A. (2012). Yhteisöllisen kehittämisen kulmakivet. Teoksessa T. Muukkonen, & A. Paasivirta (toim.). Lupa kehittää. Innostavaa ja yhteisöllistä oppimista lastensuojelussa. Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus SOCCA. s. 25-33, 38-46.


Strandman, K., & Palo, M. (2017). Dialogi yhteiskehittämisen ytimessä. Teoksessa A. Pohjola, M. Kairala, A. Niskala, H. Lyly., & M. Ahola (toim.). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Vastapaino.


3. Kostilainen, H., Määttä, A., Nieminen, A., & Perikangas, S. (2020). Yhteiskehittäminen hyvän elämän palvelujen muotoiluna. Teoksessa J. Helminen & M. Alavaikko. Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaan: Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Diakonia-ammattikorkeakoulu. s. 36-42 ja 47-48. https://www.theseus.fi/handle/10024/333626


4. Palvelumuotoilu Palo. 30.4.2018. Osallistamisen sudenkuopat 1.
https://www.palvelumuotoilupalo.fi/blogi/osallistamisen-sudenkuopat-osa-1/


Osallistavan yhteiskehittämisen menetelmät / työvälineet:


Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Sanoma Pro. Luku 4; s. 104-187.

Innokylä (i.a.). Työkalut. https://innokyla.fi/fi/tyokalut

Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku AMK. (s. 55 alkaen)

Summa, T., & Tuominen, K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Miktor.


Laadun parantamista jatkuvasti ja pienin askelin:


Modig, N., & Åhlström, P. (2013). 500 kertaa nopeampaa hoitoa, resurssikeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen. Teoksessa Tätä on lean: ratkaisu tehokkuspardoksiin. S. 1-16. Rheologica Publishing.

Torkkola, S. (2016). Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Talentum Pro. Sivut 38-46.

Mäenpää, Kai. [Lean vlog]. (23.2.2018.). Osa 1. Mitä on Lean?. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=ULt7wZKfI1o

Mäenpää, Kai. [Lean vlog]. (2.5.2018.). Osa 3. Miten Lean toiminta kannattaa aloittaa. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=RZqsRrexhrY

Arter. 15.8.2022. PDCA-malli käytännössä.
https://www.arter.fi/pdca-malli-kaytannossa-laadunhallinnan-kivijalkana/



Kehittämisen prosessi ja arviointi:


Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulu. Luvut 3 ja 5.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf

Salonen, K. (2013). Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun ammattikorkeakoulu. Luvut "Kehittämishankkeen vaiheet ja sisällöt" sekä "Kehittämistoimintaan ja -hankkeisiin liittyviä käsitteitä". http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf

Innokylä (i.a.) Avoin yhteiskehittäminen on Innokylän sydän. https://innokyla.fi/fi/kehita-toimintamalleja (Ei vaadi kirjautumista, lue vain teksti)

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty - täydennettävä.

Arvioinnin perusteena on tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti (mahdollisesti monialaisissa) tiimeissä toteutettu oppimistehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty