Siirry suoraan sisältöön

HAR11HK25HKI-SOSKIR Työelämäjakso/ harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä (13op)

Toteutuksen tunnus: HAR1113A20S-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 04.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
13 op
Lähiosuus
13 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Mari Kirkanen
Sanna-Maija Kohonen
Severi Saihomaa
Vilhelmiina Vuori
Sari Jylli
Jaana Rintala
Tarja Isomäki
Susanna Tanskanen
Ajoitusryhmät
Ryhmä 1: Harjoittelun 1.1.-9.3.2025 suorittavat (Koko: 500 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 2: Harjoittelun 24.2.-4.5.2025 suorittavat (Koko: 500 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
HKI-K24sosd
HKI-K24sosd
HKI-K24sosn
HKI-K24sosn
HKI-K24sosv
HKI-K24sosv
Pienryhmät
Ryhmä 1: Harjoittelun 1.1.-9.3.2025 suorittavat
Ryhmä 2: Harjoittelun 24.2.-4.5.2025 suorittavat
Opintojakso
HAR1113A20S

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 24.01.2025 klo 13:45 - 15:45
(2 t 0 min)
HAR1/aloitusinfo harjoittelun helmikuussa aloittaville
Zoom, passcode 744520
To 13.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
HAR1/Loppureflektio (pääosin tammikuussa aloittaneet opiskelijat)
Zoom
Ti 29.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
HAR1/Loppureflektio (joiden harjoittelu päättymässä)
Zoom
To 22.05.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
HAR1/Loppureflektio (joiden harjoittelu päättymässä)
Zoom, passcode 744520
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Harjoittelun pituus on 10 viikkoa.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää soveltaen keskeistä sosiaalilainsäädäntöä
- osaa käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä työorientaatiota asiakkaan kanssa työskennellessään
- osaa käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja hänen palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämisehdotuksia
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
- osaa vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia
- osaa tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen näkökulmasta

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus:
-Helminen, J. (toim.). (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
-Talentia (2017). Arki, arvot ja etiikka. http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
-Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit (2016). https://www.innokyla.fi/documents/1167850/5e8f1ef1-7a5b-4dfb-a629-0ea09dbfe904

Opetusmenetelmät

Sosiaalialan asiakastyön pitkäkestoisessa harjoittelussa toimit alussa työntekijöiden toimintaa seuraten, mutta jatkossa työntekijämäisesti toimien asiakastyössä. Harjoittelun päätyttyä olet perehtynyt harjoittelupaikkasi asiakastyöhön ja toimintaan kattavasti tavoitteiden mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu sosiaalialan asiakastyössä.
Työskentelyssä painottuu asiakkaan kanssa tehtävä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksena.
Harjoitteluun liittyy asiakas- ja yhteistyöpalavereita, asiakastyön dokumentointia ja yhteistyötä verkostossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.

Opiskelijana perehdyt harjoittelupaikassa käytössä oleviin asiakastyön menetelmiin sekä hallitset keskeisen harjoittelupaikan toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja toimintaan liittyvän palvelujärjestelmän.
Harjoittelu on sinua ammatillisesti kehittävää.

Harjoittelusi tukena on työelämäohjaajan ja työyhteisön tuki, oppilaitoksessa/ etäyhteyksin toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, ohjaavan opettajan ohjaus ja kokoava loppureflektio.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Harjoitteluun ei sisälly tenttiä eikä harjoitteluraporttia, mutta harjoitteluaikana on mahdollista tehdä harjoittelupaikkaa ja opiskelijaa hyödyntäviä kirjallisia tehtäviä.

Kansainvälisyys

Ensimmäinen sosiaalialan harjoittelusi voi toteutua vain Suomessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu on mahdollista suorittaa työsuhteessa, mikäli harjoittelun tavoitteet sosiaalialan asiakastyön perusharjoitteluun toteutuvat esim. sosiaaliohjaajan sijaisuutena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun kokonaistunteihin sisältyvät myös harjoittelun suunnittelu, harjoitteluhaastattelu ja harjoittelun aloitusinfo ennen harjoittelun aloittamista.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.

Lisätiedot

Harjoittelumahdollisuudet ovat monipuoliset ja harjoittelupaikat ovat haastavia, joten harjoittelussa saatava osaaminen on keskeistä ammatillisessa kasvussa.

Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu.

Harjoittelupaikkoja haetaan sähköisestä harjoittelupaikkajärjestelmästä Jobiilista. Lisäksi harjoitelupaikkoja etsitään kontaktoiden potentiaalisia harjoittelupaikkoja.

Harjoittelusta vastaavat opettajat hyväksyvät harjoittelupaikan.

Mahdollisen harjoitteluhaastattelun harjoittelupaikassa tulee toteutua ennen harjoittelun alkamista.

Harjoittelupaikassa tulee olla pääsääntöisesti sosionomi (AMK), sosionomi (YAMK) tai sosiaalityöntekijän ohjaus.

Harjoittelua ohjaavat opintojakson tavoitteet huomioiden aiemman osaamisen.

Opiskelijan, tylöelämäohjaajan ja opettajan ohjauskeskustelu toteutuu kerran harjoittelun aikana ja se toteutetaan etäyhteyksin.

AHOT-hakemuksen voi tehdä määräaikana Diakin ohjeistusten mukaisesti, jos osaaminen vastaa sosiaalialan työympärisöissä ja asiakastyössä hankittua osaamista.

Työkokemuksen tulee vastata harjoittelun tavoitteita. Hakemuksessa osoitetaan ja kuvataan osaaminen suhteessa tavoitteisiin.

Opiskelija voi hakea AHOTia koko harjoittelusta tai puolesta harjoittelua.

Mikäli opiskelija hakee harjoittelua kokonaan ahotoiduksi, hänen tulee hakea ahotia myös työnohjauksellisista pienryhmistä.

AHOT-päätös: hyväksytty / puolet hyväksytty / hylätty

Ohjeet ahot-hakemuksen tekoon löydät seuraavasta linkistä:
https://diak.screenstepslive.com/s/755/m/74749/l/838085-ahot-ohje-opiskelijalle

Siirry alkuun