HAR12HK25POR-SOS Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (1op)
Toteutuksen tunnus: HAR1201A20S-3040
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2025 - 25.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Sari Jylli
- Anu Hellesuo
- Ryhmät
-
POR-K24sosPOR-K24sos
- Opintojakso
- HAR1201A20S
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
HAR1 / Orientaatio |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
HAR1 / Työohjaukselliset pienryhmät |
Zoom
|
Ma 05.05.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
HAR1 / Työohjaukselliset pienryhmät |
Zoom
|
Ma 19.05.2025 klo 10:15 - 15:45 (5 t 30 min) |
HAR1 / Reflektio |
POR-203
luokka 203
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan
Oppimateriaalit
Suositeltava artikkeli:
Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.) SANOISTA TEKOIHIN. Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Diakonia-ammattikorkeakoulu: Katsauksia ja aineistoja 39, sivut 99 – 108. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105237/C39_9789524932424.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Opetusmenetelmät
Pienryhmätapaamiset kaksi kertaa harjoittelun aikana vertaisryhmissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana tukee työelämässä toteutuvaa harjoittelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä (6 tekstisivua), mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin. Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla.
Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Tehtävässä käytetään lähteinä seuraavia teoksia:
Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sanoista tekoihin – Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina (s. 98-138). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. C Katsauksia ja aineistoja 39). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vepsä, P. (2019). Ammattina sosionomi (3. uud. p.). Sanoma Pro Oy. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-63-5309-8 Teoksesta luvut 1 ja 4.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu.
Lisätiedot
Ennen harjoittelua opiskelijan tulee olla suorittanut YHT3-5 -opinnot. Riittää, että kyseisten kurssien kaikki tehtävät on tehty (arviointi voi tulla myöhemminkin)
Pienryhmät toteutuvat harjoittelun aikana ja sisältyvät harjoittelutunteihin.