Siirry suoraan sisältöön

MPH01PK25HKI-SH Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö ja simulaatio mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (4op)

Toteutuksen tunnus: MPH0104A20S-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 16.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Eeva Nykänen
Pia Tauriainen
Ryhmät
HKI-S23sh
HKI-S23sh
Opintojakso
MPH0104A20S

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
MPH01 / Aloitusinfo ja opetuskerta
HKI-332a Iso luentosali 332a
Ti 21.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
MPH01 / Opetus
HKI-524 atk-luokka 524
Ma 27.01.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmät A & B)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 27.01.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 28.01.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmät A & B)
HKI-428 Luokka 428
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Ti 04.02.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
MPH01 / Tehtävän ohjaus
Zoom
To 13.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
MPH01 / Seminaarisimulaatio
HKI-328 Luokka 328
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opiskelijoiden vaiheistettu näyttöön perustuva prosessioppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä työturvallisuutta edistäen

Sisältö

- mielenterveys- ja päihdeongelmien ja sairauksien lääketieteellinen hoito
- arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
- hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
- luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
- palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
- henkilökohtainen itsetuntemus
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaali (soveltuvin osin)

Kohtala, A., Korkeila, J., Partonen, T., Tauriainen, P., & Kärkkäinen, J. (2024). Masennuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.

Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö (1. p.). Sanoma Pro.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö (5., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.

Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H., & Ranta, I. (2014). Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.

Hotus. Näyttövinkit (mielenterveys). https://hotus.fi/nayttovinkit/


Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.

Opetusmenetelmät

Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen

Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.

Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Siirry alkuun