MPH01PK25HKI-SH Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö ja simulaatio mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (4op)
Toteutuksen tunnus: MPH0104A20S-3028
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 16.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 80
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
MPH01 / Aloitusinfo ja opetuskerta |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
Ti 21.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
MPH01 / Opetus |
HKI-524
atk-luokka 524
|
Ma 27.01.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
MPH01 / Taitopaja (ryhmät A & B) |
HKI-426
Anatomian luokka 426
HKI-429 Monitoimitila 429 |
Ma 27.01.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B) |
HKI-426
Anatomian luokka 426
HKI-429 Monitoimitila 429 |
Ti 28.01.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
MPH01 / Taitopaja (ryhmät A & B) |
HKI-428
Luokka 428
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425 |
Ti 04.02.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
MPH01 / Tehtävän ohjaus |
Zoom
|
To 13.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
MPH01 / Seminaarisimulaatio |
HKI-328
Luokka 328
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opiskelijoiden vaiheistettu näyttöön perustuva prosessioppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä työturvallisuutta edistäen
Sisältö
- mielenterveys- ja päihdeongelmien ja sairauksien lääketieteellinen hoito
- arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
- hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
- luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
- palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
- henkilökohtainen itsetuntemus
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaali (soveltuvin osin)
Kohtala, A., Korkeila, J., Partonen, T., Tauriainen, P., & Kärkkäinen, J. (2024). Masennuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö (1. p.). Sanoma Pro.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö (5., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H., & Ranta, I. (2014). Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.
Hotus. Näyttövinkit (mielenterveys). https://hotus.fi/nayttovinkit/
Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.
Opetusmenetelmät
Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen
Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen
Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.
Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.