HAR5HK25POR-TH Mielenterveyden edistämisen ja päihdehoitotyön harjoittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: HAR5006A20S-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
17.02.2025 - 11.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Mirja Isoviita
- Sinikka Paukkunen
Ryhmät
-
POR-S23thPOR-S23th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida asiakkaiden/potilaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen sairauksien hoidossa ja kuntoutumisessa
- osaa soveltaa lääketieteellisen hoidon perusteita hoitotyössä
- tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
- lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
- lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- lääke- ja lääkitysturvallisuus
- osaa luoda ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta
- osaa tukea asiakasta/potilasta hyödyntämään verkossa toteutuvan itsehoidon keinoja kuntoutumisen tukena
- osaa huomioida perheen ja lähiverkoston sekä tukea heidän sopeutumistaan ja osallisuuttaan kuntoutusprosessin eri vaiheissa
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa käyttää päihdetyön/mielenterveystyön luovia ja toiminnallisia menetelmiä
- osaa tukea akuutissa kriisissä olevan asiakasta/potilasta
- osaa tunnistaa asiakkaiden/potilaiden hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä hoitosuhteessa
- osaa ohjata asiakasta / potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
- osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa analysoida ja arvioida kriittisesti omia arvojaan ja asenteitaan ammatillisessa toiminnassaan sekä asettaa kehittämishaasteita
Opetusmenetelmät
Harjoittelu, osallistuminen reflektioihin ja aloitusinfoihin
Aika ja paikka
Neljännellä lukukaudella Diakin toimipaikan lähijaksotustaulukon mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella hopsin mukaisesti ja noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu voidaan suorittaa myös työsuhteessa. Kts. erilliset ohjeet Diakin www-sivuilta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutetaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön työelämäympäristöissä sairaanhoitajan ohjauksessa. Harjoittelupaikoiksi soveltuvat mm. psykiatrian osastot ja poliklinikat, mt-/päihdekuntoutuskodit/-yksiköt, A-klinikka, päihdeklinikka, vankilapsykiatrinen yksikkö.
Kansainvälisyys
Harjoittelu Suomessa tai ulkomailla. Toimintaympäristössä, jossa osaamistavoitteet ovat saavutettavissa. Sovitaan opinto-ohjaajan ja opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 op = 214h opiskelijan työnä
Esitietovaatimukset
Terveysalan koulutuksessa 2. lukukauden harjoitteluun ja sen jälkeisiin harjoitteluihin osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut Turvallinen lääkehoito ja -laskenta (LÄÄ01) -opintojakson hyväksytysti ja ennen seuraavia harjoitteluja niihin sisällöllisesti liittyvät lääkehoidon ja lääkelaskut hyväksytysti.
Lisätiedot
AHOT 8/2024:
Opetussuunnitelman HAR4 Vanhusten/ Ikääntyvien hoitotyön kliininen harjoittelu/ kotisairaanhoidon harjoittelu tai HAR5 Mielenterveyden edistämisen ja päihdehoitotyön harjoittelu voidaan ahotoida osittain tai kokonaan aikaisemman lähihoitajan työsuhteen perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää myös
harjoitteluinfoon ja loppureflektioon osallistumista ja
palautettuja harjoittelun arviointilomaketta ja työvuorolistaa.
Ohjaava opettaja antaa palautteen opiskelijan, yhdessä harjoittelun ohjaajan kanssa, laatimista henkilökohtaisista tavoitteista. Tavoitteet perustuvat opintojakson sekä työyhteisön asettamiin tavoitteisiin. Tavoitteita päivitetään harjoittelun kuluessa. Opintojakson tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta, joka on Diakin verkkosivuilla.
Harjoittelussa on yksi arviointipuhelu, johon osallistuvat opiskelija, opettaja ja harjoittelun ohjaaja/ohjaajat. Kaikki osapuolet arvioivat opiskelijan oppimista suhteessa tavoitteisiin. Opiskelija palauttaa itsearvioinnin ja ohjaaja laatii kirjallisen arvioinnin.
Harjoittelun kokonaisarviointi perustuu opiskelijan henkilökohtaisiin harjoittelun tavoitteisiin, opetussuunnitelman mukaisiin harjoittelun tavoitteisiin, koulutusalan kompetensseihin ottaen huomioon harjoittelun luonteen. Työelämäohjaaja käy opiskelijan kanssa vielä harjoittelun lopussa ohjaavan ja kehittävän keskustelun tavoitteiden saavuttamisesta. Näiden perusteella arvioidaan opiskelijan ammatillista osaamista,
edistymistä ja vahvuuksia sekä opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistarpeita. Ohjaaja kirjaa oman arviointinsa harjoittelun arviointilomakkeeseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty