Siirry suoraan sisältöön

KOU01MK25HKI Koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: KOU0102A15S-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Inga Klen
  • Anu Piispanen

Ryhmät

  • A54th
    A54th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä

Sisältö

- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto

Opetusmenetelmät

Luennot, taitopajat, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, verkkokurssi ja tentti

Oppimateriaalit

• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997

• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y

• Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto

• Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195

• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit

• Neuko

• Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.

Sisällön jaksotus

Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit)
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, seulat ja terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti

Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.

Arviointiasteikko

0-5