KOU02MK25HKI Kouluikäisen ja nuoren terveyden edistäminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: KOU0202A20S-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A54thA54th
- 10.03.2025 08:30 - 11:30, KOU01-02 + HAR7 / Aloitusinfo
- 11.03.2025 09:00 - 12:00, KOU01-02 / Opetus
- 11.03.2025 13:00 - 16:00, KOU01-02 / Opetus, vierailijaluento
- 14.03.2025 08:45 - 11:45, KOU01-02 / Opetus
- 14.03.2025 12:45 - 15:45, KOU01-02 / Opetus, ryhmätyön ohjaus
- 25.03.2025 09:00 - 12:00, KOU01-02 / Opetus
- 25.03.2025 12:45 - 15:45, KOU01-02 / Opetus, vierailijaluento
- 27.03.2025 08:45 - 10:45, KOU01-02 / Opetus
- 27.03.2025 12:30 - 15:30, KOU01-02 / Vierailijaluento
- 28.03.2025 09:00 - 12:00, KOU01 / Taitopaja (ryhmä A)
- 28.03.2025 13:00 - 16:00, KOU01 / Taitopaja (ryhmä B)
- 31.03.2025 09:00 - 12:00, KOU01 / Simulaatio (ryhmä A)
- 31.03.2025 13:00 - 16:00, KOU01 / Simulaatio (ryhmä B)
- 02.04.2025 08:30 - 11:30, KOU01-02 / Terveystapahtumapäivän demot
- 03.04.2025 08:00 - 16:00, KOU01-02 / Terveystapahtuma Martinlaakson koulu
- 04.04.2025 08:00 - 16:00, KOU01-02 / Terveystapahtuma Martinlaakson koulu
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä
- osaa kannustaa kulttuurisensitiivisesti perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin
- osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa
Sisältö
- promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
- ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
- voimavaroja tukevat kulttuurisensitiiviset ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
- omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
- turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, kirjallisen suunnitelman teko ja osallistuminen terveystottumuspäivään. Verkkotehtävä.
Oppimateriaalit
• Kouluterveyskysely. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely
• Terve koululainen. Terve koululainen -hanke. UKK-instituutti. Saatavilla http://www.tervekoululainen.fi/etusivu
• Hietanen-Peltola, M. & Korpilahti, U. (toim) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos : Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/126936
• Neuvokas perhe. Saatavilla https://neuvokasperhe.fi/
• Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2017). Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/131834
• Amisbarometri: https://www.otus.fi/hanke/amisbarometri/
• Lasten ja nuorten terveystapatutkimukset. Saatavilla LISÄÄ
• Maahanmuuttajalasten, nuorten ja perheiden terveys. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajalasten-nuorten-ja-perheiden-terveys
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö peruskoulun, toisen asteen oppilaitoksen tai ammattikorkeakoulun kanssa
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus:
• Itsenäinen opiskelu: kouluikäisen ja nuoren ravitsemus ja tapaturmat
• Yksilötehtävä: verkkotehtävä koulun ja oppilaitosten terveydellisten olojen valvonnasta
• Ryhmätyöskentely: kirjallinen suunnitelma ja terveystapahtuman järjestäminen koululaisten ja nuorten terveystottumuksista
Terveystapahtumassa 100% läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Hyväksytty suoritus edellyttää kirjallisen suunnitelman tekemistä ja terveystottumuspäivään osallistumista sekä verkkotehtävän tekemistä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty