Siirry suoraan sisältöön

HAR21HK25DIAK-SOS Työelämäjakso / harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä / pedagoginen harjoittelu / varhaiskasvatuksen sosionomi (18 op)

Toteutuksen tunnus: HAR2118A20S-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

18 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Mari Kirkanen
  • Tiina Lintunen
  • Harriet Tervonen
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Severi Saihomaa
  • Sandra Hagman
  • Sari Jylli
  • Tarja Isomäki
  • Marjaana Marttila
  • Hanna Lamberg
  • Anu Hellesuo

Ajoitusryhmät

  • GER (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
  • LST (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
  • MIE (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
  • MON (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
  • VAM (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
  • VAR (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • A54sos
    A54sos
  • I54sos
    I54sos
  • F54sos
    F54sos

Pienryhmät

  • GER
  • LST
  • MIE
  • MON
  • VAM
  • VAR

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä

Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.

Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.

Lisätietoja opiskelijoille

HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.

HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.

HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.

Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita

Lisätiedot

Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.

Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.

Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty