SIEMK25HKI Sielunhoito ja hengellinen ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SIE0005A20S-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 16.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Virve Valkeavuori
- Mia Mäkinen
Ryhmät
-
A54sosdA54sosd
-
A54sosnA54sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellisen ohjauksen tehtävä
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilöverkkotentti
Sisällön jaksotus
orientoiva tehtävä 3h
opetus, luennot ja harjoitukset 25h
menetelmätehtävä (tiimitehtävä) 25h
hengellisen ohjauksen tehtävä 15h
seminaari ja reflektio 12h
verkkotentti ja siihen valmistautuminen 50h
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT-menettelyn perusteena seuraavat:
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen ohjauksen tehtävä: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5