Siirry suoraan sisältöön

MIP01VK25DIAK Lasten ja nuorten mielenterveystyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: MIP0105A15S-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

06.01.2025 - 20.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli

Ryhmät

  • A53sh
    A53sh
  • A52sh
    A52sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A53sha
    A53sha
  • I53sh
    I53sh
  • E53sh
    E53sh
  • A54sh-lh
    A54sh-lh
  • F53sh
    F53sh
  • 16.01.2025 13:00 - 15:15, MIP01/ Opintojakson orientaatio (mukana Sekasin toimijat)
  • 10.02.2025 09:00 - 16:00, MIP01/ Ideaseminaari (koskee vain oppimistehtävän tekijöitä)
  • 07.03.2025 14:00 - 15:30, MIP01/ Työnohjauksellinen pienryhmä (Sekasin chat)
  • 11.04.2025 13:30 - 15:00, MIP01/ Työnohjauksellinen pienryhmä (Sekasin chat)

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M., Huurre, T., Strandholm, T., & Viialainen, R. (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander, A. (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./hyv.
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty