GHO01VK25DIAK Gerontologinen kliininen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: GHO0105A20S-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 02.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Takku
- Ulla Lahtela
Ryhmät
-
A53shA53sh
-
A52shA52sh
-
DiakDiak yhteinen
-
A53shaA53sha
-
I53shI53sh
-
E53shE53sh
-
A54sh-lhA54sh-lh
-
F53shF53sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida ikääntyneiden elintoimintojen ja elimistön muutoksia
- osaa toimia eettisesti gerontologisen kliinisen hoitotyön asiantuntijan tehtävissä soveltaen monitieteellistä tietoa ja hyviä käytäntöjä näyttöön perustuen
- osaa arvioida hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuutta ja laatua
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan asiakkaan/ potilaan lääkehoitoa
Sisältö
- akuuttien tilanteiden tunnistaminen ja hallinta
- pitkäaikaissairauksien hoito ja kuntoutus
- lääkehoito
- monitieteellinen ja näyttöön perustuva tieto
- eettisyys
- moniammatillinen toiminta
- hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuus ja laatu
Opetusmenetelmät
-Orientoiva luento/aloitusinfo
-Itsenäinen aineistoon perehtyminen
-Oppiportin kurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa 2021 (Haka-tunnuksilla)
-Interaktiivinen verkkokeskustelu
-Kehittämistehtävä työelämäyhteistyössä, opponointi ja seminaari (seminaaria ei kesätoteutuksella)
Oppimateriaalit
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., & Pikkarainen, L. (toim.). (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim.
Aromaa, A., Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. (2013). Gerontologia. Duodecim.
Jyväkorpi, S. K., Strandberg, T., Urtamo, A., Pitkälä, K., Suominen, M., Kokko, K., & Heimonen, S. (2020). Ikääntyneiden terveys, elämänlaatu, toimintakyky ja mielen hyvinvointi. Gerontologia, 34(4), 339-344. https://journal.fi/gerontologia/article/download/99624/57593
Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M., & Tiittanen, H. (2015). Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö (1. p.) Sanoma Pro Oy.
Koivuranta-Vaara, P. (2019). Terveydenhuollon laatuopas. Suomen kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/2019/1996-terveydenhuollon-laatuopas
Paltamaa J. (2018). Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-499-2
Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1
Saarnio R., & Tuomikoski A. (2019). Gerontologisen hoitotyön osaamisella ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisellä laatua ikäihmisten hoitoon. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019111838515
Voutilainen, P., & Tiikkanen, P. (2015). Gerontologinen hoitotyö. WSOY Oppimateriaalit.
Schwab, U. (2020). Ikääntyneiden ravitsemus. Teoksessa Lääkärikirja Duodecim. Ikääntyneiden ravitsemussuositukset.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086
Schwab, U. & Hielm, S. (2020). Vireyttä seniorivuosiin: Ikääntyneiden ruokasuositus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
https://www.julkari.fi/handle/10024/139415
Lahti, T., Pikkarainen, L., Partanen, J. P., Stenman, T., & Turunen, H. (2020). Päivystystilanteet kotihoidossa [Verkkokurssi]. Oppiportti. Duodecim. https://www.oppiportti.fi/op/dvk00209
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Artikkeli kehittämistehtävän tilalla (sovitaan vastuulehtorin kanssa)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä
Aloitusinfossa työelämävieraat ovat mahdollisia
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Mahdollista tehdä vaihdon aikana (kv-työelämäyhteistyötaho)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkokeskustelu ja aineistoon perehtyminen 2 op
Kehittämistehtävä ja seminaari 3 op
Sisällön jaksotus
Diaklessa on kuvattu tehtävien ja toteutuksen jaksotus
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.
Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op osiona tai osana 30 op:n kokonaisuutta (GHO01-GHO04).
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
GHO0105A20S Gerontologinen kliininen hoitotyö: 5 op
Verkkokeskustelu (pohjautuu oppimateriaaleihin, lääkärin luentotallenteeseen ja oppiportin verkkokurssiin "Päivystystilanteet kotihoidossa"), 2 op: hyv. - hyl.
Kehittämistehtävä, 3 op: 1 - 5 / hylätty
Osallistuminen seminaariin: hyv. -hyl. (kesäkurssilla sovelletusti)
Opponointi: hyv. - hyl.
Diakin yleiset arviointikriteerit:
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi
Arviointiasteikko
0-5