PUV01MS25HKI Puhevammaisuutta aiheuttavat sairaudet ja vammat (5op)
Toteutuksen tunnus: PUV0105A19H-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 12.10.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 11.08.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
PUV01 Aloitus, vuorovaikutus ja toiminnalliset ryhmät |
Zoom
|
Ti 12.08.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
PUV01 CP-vamma ja kehitysvammaisuus |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
Pe 15.08.2025 klo 15:00 - 15:45 (0 t 45 min) |
PUV01/ Pakollinen ohjausaika |
Zoom
|
Ti 26.08.2025 klo 12:00 - 13:00 (1 t 0 min) |
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus |
Zoom
|
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
PUV01 Puhevammaa aiheuttavat sairaudet ja vammat koonti |
Zoom
|
To 25.09.2025 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus |
Zoom
|
Pe 10.10.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
PUV01 Kommunikaatiopassien esittely ja vierailujen purku |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson aluksi opiskelijat keskittyvät puhevammaisuutta aiheuttaviin sairauksiin ja vammoihin luentojen kautta. Luennoilla pohditaan sairauksien ja vammojen vaikutusta tulkkauksen käytäntöihin ja etiikkaan. Aihe syventyy oppimistehtävien ja vierailujen kautta. Opintojaksolla tutustutaan eri apuvälineisiin (mm. liikkumisen). Katsekontaktin ja fyysisen koskettamisen merkitystä tulkkauksessa opitaan harjoittelemalla.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee yleisimmät puhevammaisuutta aiheuttavat sairaudet ja vammat
- ymmärtää sairauksien ja vammojen vaikutukset kommunikointiin
- ymmärtää asiakkaiden yksilöllisyyden kohtaamisessa
- tuntee tulkin roolin ja eettisen päätöksenteon taustat puhevammaisten tulkkauksessa
- tuntee puhevammaisten asiakkaiden elinympäristöt
Sisältö
- liikunta-, kehitys- ja aivovammat, kehitykselliset kielihäiriöt, neurologiset sairaudet, traumaperäiset häiriöt, autismin kirjo, AVH
- ilmaisukieliryhmä, tukikieliryhmä, korvaavan kielen ryhmä
- asiakkaiden kognitiiviset taidot, kosketus, katsekontakti
- avustaminen, ammattieettiset ohjeet
- sidosryhmät, toimintaympäristöt, kuntoutus, moniammatillinen työryhmä
Oppimateriaalit
Beukelman, D. & Mirenda, P. (2013) Augmentative & alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs. Baltimore: Paul H. Brookes Pub.
Segler-Heikkilä, Lena, & Vik, G.-V. (toim.). (2022). Kun puhe tuottaa vaikeuksia- Tulkkausalan ammattilaiset ja asiakaslähtöiset apuvälineet puhevammaisen henkilön tukena. (Diak Työelämä 30). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-416-9
Korpilahti, P., Aaltonen, O. & Laine, M. (toim.) (2010) Kieli ja aivot: kommunikaation perusteet, häiriöt ja kuntoutus. Turun Yliopisto, kognitiivisen tutkimuksen keskus.
Launonen, K. & Korpi-Jaakko-Huuhka A-M. (toim.) (2002) 6.painos. Kommunikaation häiriöt: syitä, ilmenismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Yliopistopainos.
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus (Luennot, oppimistehtävät ja opintokäynnit)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI-opintoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Esitietovaatimukset
Opintojen suorittaminen edellyttää laajaa viittomien sanavarastoa ja vahvaa tulkkauksen perusteiden hallintaa. Lisäksi opiskelijan tulee tuntea puhevammaisuuden eri tyypit ja syntymekanismit sekä keskeisimpien eri asiakasryhmien käyttämien kommunikaatiomenetelmien perusteet ennen kelpoisuuskokonaisuuden aloittamista.