Siirry suoraan sisältöön

PUV01MS25HKI Puhevammaisuutta aiheuttavat sairaudet ja vammat (5op)

Toteutuksen tunnus: PUV0105A19H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2025 - 12.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettajat
Tiia Oldenburg
Sonja Heinonen
Ryhmät
HKI-S23vip
HKI-S23vip
Opintojakso
PUV0105A19H

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 11.08.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PUV01 Aloitus, vuorovaikutus ja toiminnalliset ryhmät
Zoom
Ti 12.08.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PUV01 CP-vamma ja kehitysvammaisuus
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Pe 15.08.2025 klo 15:00 - 15:45
(0 t 45 min)
PUV01/ Pakollinen ohjausaika
Zoom
Ti 26.08.2025 klo 12:00 - 13:00
(1 t 0 min)
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus
Zoom
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
PUV01 Puhevammaa aiheuttavat sairaudet ja vammat koonti
Zoom
To 25.09.2025 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus
Zoom
Pe 10.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PUV01 Kommunikaatiopassien esittely ja vierailujen purku
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson aluksi opiskelijat keskittyvät puhevammaisuutta aiheuttaviin sairauksiin ja vammoihin luentojen kautta. Luennoilla pohditaan sairauksien ja vammojen vaikutusta tulkkauksen käytäntöihin ja etiikkaan. Aihe syventyy oppimistehtävien ja vierailujen kautta. Opintojaksolla tutustutaan eri apuvälineisiin (mm. liikkumisen). Katsekontaktin ja fyysisen koskettamisen merkitystä tulkkauksessa opitaan harjoittelemalla.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee yleisimmät puhevammaisuutta aiheuttavat sairaudet ja vammat
- ymmärtää sairauksien ja vammojen vaikutukset kommunikointiin
- ymmärtää asiakkaiden yksilöllisyyden kohtaamisessa
- tuntee tulkin roolin ja eettisen päätöksenteon taustat puhevammaisten tulkkauksessa
- tuntee puhevammaisten asiakkaiden elinympäristöt

Sisältö

- liikunta-, kehitys- ja aivovammat, kehitykselliset kielihäiriöt, neurologiset sairaudet, traumaperäiset häiriöt, autismin kirjo, AVH
- ilmaisukieliryhmä, tukikieliryhmä, korvaavan kielen ryhmä
- asiakkaiden kognitiiviset taidot, kosketus, katsekontakti
- avustaminen, ammattieettiset ohjeet
- sidosryhmät, toimintaympäristöt, kuntoutus, moniammatillinen työryhmä

Oppimateriaalit

Beukelman, D. & Mirenda, P. (2013) Augmentative & alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs. Baltimore: Paul H. Brookes Pub.

Segler-Heikkilä, Lena, & Vik, G.-V. (toim.). (2022). Kun puhe tuottaa vaikeuksia- Tulkkausalan ammattilaiset ja asiakaslähtöiset apuvälineet puhevammaisen henkilön tukena. (Diak Työelämä 30). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-416-9

Korpilahti, P., Aaltonen, O. & Laine, M. (toim.) (2010) Kieli ja aivot: kommunikaation perusteet, häiriöt ja kuntoutus. Turun Yliopisto, kognitiivisen tutkimuksen keskus.

Launonen, K. & Korpi-Jaakko-Huuhka A-M. (toim.) (2002) 6.painos. Kommunikaation häiriöt: syitä, ilmenismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Yliopistopainos.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus (Luennot, oppimistehtävät ja opintokäynnit)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI-opintoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.

Esitietovaatimukset

Opintojen suorittaminen edellyttää laajaa viittomien sanavarastoa ja vahvaa tulkkauksen perusteiden hallintaa. Lisäksi opiskelijan tulee tuntea puhevammaisuuden eri tyypit ja syntymekanismit sekä keskeisimpien eri asiakasryhmien käyttämien kommunikaatiomenetelmien perusteet ennen kelpoisuuskokonaisuuden aloittamista.

Siirry alkuun