PUV02MS25HKI Tulkkaustilanneosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: PUV0205A19H-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 12.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 12.08.2025  klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) | PUV02 Opintojakson aloitus, tulkin rooli ja etiikka | HKI-425
                                    Lääkehoidon luokka 425 | 
| Ke 13.08.2025  klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) | PUV02 Puhevammaisten viikon suunnittelu | Zoom | 
| Ke 13.08.2025  klo 10:00 - 11:45 (1 t 45 min) | PUV02 Puhevammaisten viikon suunnittelu | Zoom | 
| Ke 13.08.2025  klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) | PUV02 Puhevammaisten viikon suunnittelu | Zoom | 
| To 14.08.2025  klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) | PUV02 Tulkkauspalvelujärjestelmä | Zoom | 
| Pe 15.08.2025  klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) | PUV02 Puhevammaisten tulkin rooli | Zoom | 
| Pe 15.08.2025  klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) | PUV02 Tilannekatsaus: puhevammaisten viikon suunnittelu | Zoom | 
| Pe 15.08.2025  klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) | PUV02 Puhevammaisten viikon suunnittelu | Zoom | 
| Ti 26.08.2025  klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) | PUV02 Vapaaehtoinen etäohjaus | Zoom | 
| To 04.09.2025  klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) | PUV02 Vapaaehtoinen etäohjaus | Zoom | 
| To 11.09.2025  klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) | PUV02 Opastus tulkkauspalvelun käyttöön | HKI-524
                                    atk-luokka 524 HKI-335 Videostudio 335 HKI-438 Toimiva koti HKI-427 Pieni luokka 427 HKI-324 Tulkkauskoppi 1 | 
| Pe 12.09.2025  klo 10:15 - 15:45 (5 t 30 min) | PUV01 Puhevammaisten viikon materiaalin kuvaus | HKI-335
                                    Videostudio 335 HKI-427 Pieni luokka 427 | 
| Ke 24.09.2025  klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) | PUV02 Vapaaehtoinen etäohjaus | Zoom | 
| Ma 06.10.2025  klo 09:15 - 10:00 (0 t 45 min) | PUV01 Puhevammaisten viikon viimeistely | Zoom | 
| Ke 08.10.2025  klo 10:00 - 15:45 (5 t 45 min) | PUV02 Puhevammaisten viikon tapahtuma Espoossa | 
Arviointiasteikko
0-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakson alussa opiskelijat harjoittelevat tarkastelemaan tulkkaustilannetta monipuolisesti tehtävien kautta. Opintojakso rakentuu lähiopetuksen, harjoitusten ja oppimistehtävien varaan. Lähiopetuksen teemoja ovat tulkkauspalvelujärjestelmä, etiikka, oman toiminnan reflektointi ja salassapitovelvollisuus. Opintojakson aikana opiskelija oppii näkemään valmistautumisen merkityksen ja oppii valmistautumisen eri menetelmiä. Opintojakson päätteeksi tutustutaan asiakkaan tulkkauspalvelun käyttöön perehdyttämiseen tarkoitettuun materiaaliin.
                    
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää tulkkaustilanteen osatekijät 
- osaa analysoida tulkkaustilanteita 
- osaa arvioida omaa toimintaansa puhevammaisten tulkkina 
- tuntee paritulkkauksen menetelmät ja osaa toimia yhteistyössä tulkkaustilanteissa 
- osaa perehdyttää asiakkaan tulkkauspalvelun käyttöön ja tulkin asiakkaan kommunikointiin
                    
Sisältö
- valmistautuminen, tulkkaus, tilanteen päättäminen 
- fyysiset tekijät, vuorovaikutus, tulkkausratkaisut, tulkin toiminta, asiakkaan kommunikointimenetelmä 
- eettisyys, salassapitovelvollisuus , itsereflektointi
- paritulkkaus, yhteistyötaidot, avustajat
- tulkkauspalvelujärjestelmä
                    
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus (Luennot, oppimistehtävät ja tentti)
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI-opintoja
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
                    
Esitietovaatimukset
Opintojen suorittaminen edellyttää laajaa viittomien sanavarastoa ja vahvaa tulkkauksen perusteiden hallintaa. Lisäksi opiskelijan tulee tuntea puhevammaisuuden eri tyypit ja syntymekanismit sekä keskeisimpien eri asiakasryhmien käyttämien kommunikaatiomenetelmien perusteet ennen kelpoisuuskokonaisuuden aloittamista.