EKO02VK25DIAK Muuttuva hyvinvointi ja ekososiaalinen oikeudenmukaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: EKO0205Y23S-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
- Marianne Nylund
- Jaana Tilli
- Ville Päivänsalo
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
- 13.01.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Aloitusseminaari
- 29.01.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Luento
- 04.02.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Luento
- 10.02.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Agora-yhteistyö
- 12.02.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Työpaja
- 26.02.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Webinaari
- 03.03.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Webinaari
- 12.03.2025 16:00 - 19:00, EKO02 / Webinaari
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• opiskelija osaa jäsentää kansallista hyvinvointipolitiikkaa ja palvelujärjestelmiä ekososiaalisessa viitekehyksessä
• opiskelija ymmärtää sosiaaliset oikeudet ja sosiaaliturvan merkityksen ihmisoikeutena ja inhimillisenä toimintamahdollisuutena
• opiskelija ymmärtää ekologisen ja ilmastokriisin yhteyden eriarvoistumiseen ja haavoittuvuuteen globaalissa mittakaavassa
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä yksilö-, ryhmä-, työpaja sekä webinaarityöskentelyä.
Aika ja paikka
Opintojakson aikaan sidottu opetus-, ohjaus ja webinaarityöskentely toteutuvat opintojakson omalla zoom alustalla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
Osa 1: Yksilötehtävä: Webinaarien sisältö koostuu opiskelijoiden kutsumien asiantuntijoiden puheenvuoroista. Asiantuntijoina voivat olla myös opiskelijat itse.
Osa 2:. Yksilötehtävä: "kimppakyytitehtävä" mieti mistä opintojakson sisältöihin liittyen keskustella, mikä resonoi sinussa eniten. Mistä haluaisit keskustella, vaihtaa ajatuksia ja näkökulmia. Rakenna keskustelua varten käsikirjoitus ja perustele mistä haluat puhua, miten keskustelu etenee. Perustele kenet haluaisit kutsua mukaan "kimppakyydille". Pohdi myös keskustelun kontekstia ja kontekstin antamia mahdollisuuksia.
Osa 3: Kirjallinen yksilötyö: tiivistelmä opintojakson keskeisistä sisällöistä. Tiivistelmällä tarkoitetaan tässä yhteydessä lyhyttä kirjoitusta opintojakson keskeisimmistä sisällöistä opiskelijan oman oppimisen näkökulmasta. Voit hyödyntää muistiinpanojasi joita olet tehnyt oppimispäiväkirjaan. Hyödynnä ainakin 2-4 opintojakson kirjallisuusluetteloon liitettyä teosta/artikkelia.
Osa 4: Yksilötyö: Oppimispäiväkirja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä, webinaareissa ja työpajatyöskentelyssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Sisällön jaksotus
Opintojakso sijoittuu 15.1.2024 - 30.3.väliselle ajalle
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kimppakyyti tehtävän arviointi:
- arvioidaan yksilö tai parityönä: 1-5. Arviointikriteerit: millainen konteksti on valittu, millainen käsikirjoitus on laadittu, miten käsikirjoituksessa on huomioitu opintojakson sisällöt ja lähdekirjallisuus
OPINTOJAKSON OPPIMISPÄIVÄKIRJA, joka koostuu muistiinpanoista ja reflektiosta.
Arvioidaan yksilötyönä: hyväksytty - hylätty.
OPINTOJAKSON TIIVISTELMÄ, joka on lähteistetty. Pituus 1-1,5 sivua.
Arvioidaan yksilötyönä 1-5.
Arviointiasteikko
0-5