LST02VK25DIAK Systeeminen ja suhdeperustainen työskentely lastensuojelutyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LST0205A21S-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
24.02.2025 - 30.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Tarja Isomäki
Ryhmät
-
HKI-S23sosHKI-S23sos
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää systeemisen, suunnitelmallisen ja suhdeperustaisen työskentelyn lähtökodat ja
merkityksen lastensuojelun arjessa
• osaa tukea suhteissa rakentuvaa lapsen hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta, toimijuutta
ja myönteistä minäkuvaa
• osaa luoda luottamuksellisia ja dialogisia suhteita, joiden varassa työskentely tapahtuu ja
ymmärtää perheterapeuttisen ajattelutavan merkityksen lastensuojelutyössä
• osaa toimia lapsikeskeisesti ja monitoimijaisesti tehostetussa perhetyössä ja
perhekuntoutuksessa
Sisältö
• systeeminen ajattelu ja suhdeperustaisuus lastensuojelutyössä
• dialoginen, voimavarakeskeinen ja narratiivinen työskentely
• lapsen hyvinvointia tukeva, lapsikeskeinen työskentely
• perhetyön porrasteinen malli
• monitoimijaisen perhetyön sisältöelementit lastensuojelun perhetyössä ja
perhekuntoutuksessa
• työmenetelmiä ja keinoja suhdeperustaiseen työskentelyyn
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä. Jakson lopussa palautettava yksilötyönä tehtävä oppimistehtävä, johon sisältyy perhetyöntekijän haastattelu.
Aika ja paikka
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta sen avauduttua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee lastensuojelussa työskentelevän perhetyön työntekijän haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija tekee opintojakson aikana perhetyöntekijän haastattelun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Kokoavan ääni- ja/tai videotallenteen / kirjallisen tehtävän arviointikriteerit:
• Opiskelija on käsitellyt kaikkia teemoja ja hyödyntänyt apukysymyksiä käsittelynsä tukena.
• Opiskelija osoittaa perehtyneensä vaadittuun opiskelumateriaaliin (luennot ja vaadittava oppimateriaali).
• Vierailevien luennoitsijoiden teemojen pohdinta oman ammatillisen kasvun kannalta
• Opiskelija osaa hyödyntää tekemäänsä haastattelua asioiden tarkastelussa.
• Lähdemateriaali tulee selkeästi kerrottua tallenteessa.
• Opiskelijan oma ammatillinen kriittinen reflektio asioiden tarkastelussa on tasapainossa muun opiskelumateriaalin kanssa.
• Oppimistehtävä on sisällöltään jäsennelty ja selkeä sekä ilmaisultaan ammatillinen.
Arviointiasteikko
0-5