Siirry suoraan sisältöön

LST02VK25DIAK Systeeminen ja suhdeperustainen työskentely lastensuojelutyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: LST0205A21S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.02.2025 - 30.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Mari Kirkanen
Tarja Isomäki
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
HKI-S23sos
HKI-S23sos
Opintojakso
LST0205A21S

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 25.02.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
LST02/ Orientaatio ja luento 1
Zoom
To 06.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LST02/ Luento 2
Zoom
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LST02/ Luento 3
Zoom
To 13.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LST02/ luento 4
Zoom
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LST02/ Luento 5
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää systeemisen, suunnitelmallisen ja suhdeperustaisen työskentelyn lähtökodat ja
merkityksen lastensuojelun arjessa
• osaa tukea suhteissa rakentuvaa lapsen hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta, toimijuutta
ja myönteistä minäkuvaa
• osaa luoda luottamuksellisia ja dialogisia suhteita, joiden varassa työskentely tapahtuu ja
ymmärtää perheterapeuttisen ajattelutavan merkityksen lastensuojelutyössä
• osaa toimia lapsikeskeisesti ja monitoimijaisesti tehostetussa perhetyössä ja
perhekuntoutuksessa

Sisältö

• systeeminen ajattelu ja suhdeperustaisuus lastensuojelutyössä
• dialoginen, voimavarakeskeinen ja narratiivinen työskentely
• lapsen hyvinvointia tukeva, lapsikeskeinen työskentely
• perhetyön porrasteinen malli
• monitoimijaisen perhetyön sisältöelementit lastensuojelun perhetyössä ja
perhekuntoutuksessa
• työmenetelmiä ja keinoja suhdeperustaiseen työskentelyyn

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta sen avauduttua.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä. Jakson lopussa palautettava yksilötyönä tehtävä oppimistehtävä, johon sisältyy perhetyöntekijän haastattelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija tekee opintojakson aikana perhetyöntekijän haastattelun.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee lastensuojelussa työskentelevän perhetyön työntekijän haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätiedot

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Siirry alkuun