LST03VK25DIAK Lastensuojelun sijaishuolto ja jälkihuolto (5 op)
Toteutuksen tunnus: LST0305A21S-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
31.03.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Harriet Tervonen
- Severi Saihomaa
- Tarja Isomäki
Ryhmät
-
HKI-S23sosHKI-S23sos
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaa sijais- ja jälkihuollon lainsäädäntöä ja ymmärtää laadukkaan
sijaishuollon merkityksen lapsen ja perheen elämässä
• tuntee sijaishuollon laatukriteerit ja osaa toimia niiden mukaisesti
• ymmärtää omaohjaajatyön merkityksen ja sisällön, sekä lapsen että perheen
näkökulmasta
• ymmärtää sijaishuollon ja jälkihuollon jatkumollisen työskentelyn merkityksen muutos- ja
siirtymätilanteissa
• osaa huomioida ja kehittää kokemusasiantuntijuutta lastensuojelussa
• osaa huomioida työssään lasten ja nuorten neuropsykiatriset haasteet, mielenterveyden
häiriöt ja päihteiden käytön
• tuntee työhyvinvoinnin merkityksen lastensuojelutyössä
Sisältö
• sijoituksen taustalla olevien tekijöiden (ACEs) huomioiminen hoidossa ja kasvatuksessa
• lasten ja nuorten neuropsykiatristen piirteiden, mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden
käytön tunnistaminen
• lapsen asioissa tehtävä verkostotyö ja lähiverkoston kanssa työskentely
• sijaishuollon muodot, yksilöllisiin tarpeisiin vastaava laadukas sijaishuolto
• lastensuojelutyön terapeuttinen orientaatio sekä menetelmäosaaminen
• hyvin toteutettu ja kokonaisvaltainen jälkihuolto
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä.
Opintojakson lopuksi opiskelija palauttaa yksilötehtävän, joka on kokoava ääni- ja/tai videotallenteen / kirjallisen tehtävä.
Aika ja paikka
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on vierailevia luennoitsijoita työelämästä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä.
Esitietovaatimukset
Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Opiskelija tekee yksilötehtävänä kokoavan ääni- ja/tai videotallenteen / kirjallisen tehtävän.
Tehtävän arviointikriteerit:
• Opiskelija on käsitellyt kaikkia teemoja, hyödyntäen pohdittavaksi tarkoitettuja apukysymyksiä opintojakson tavoitteiden osalta.
• Opiskelija osoittaa perehtyneensä jakson sisältöihin.
• Opiskelija osoittaa perehtyneensä vaadittuun oppimateriaaliin (luennot ja vaadittava oppimateriaali Diaklessa)
• Vierailevien luennoitsijoiden teemojen pohdinta oman ammatillisen kasvun kannalta
• Lähdemateriaali tulee selkeästi kerrottua tekstissä tai tallenteessa.
• Opiskelijan oma ammatillinen kriittinen reflektio asioiden tarkastelussa tulee ilmi.
• Oppimistehtävä on sisällöltään jäsennelty ja selkeä sekä ilmaisultaan ammatillinen.
Arviointiasteikko
0-5