Siirry suoraan sisältöön

VAM01VK25DIAK Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: VAM0105A20S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 02.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Heini Kapanen
  • Hanna Lamberg

Ryhmät

  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A54sosd
    A54sosd
  • I54sosd
    I54sosd
  • F54sosd
    F54sosd
  • A54sosn
    A54sosn
  • 27.01.2025 09:00 - 11:30, VAM01/ Orientaatio ja luento
  • 27.01.2025 12:30 - 14:00, VAM01/ Luento
  • 28.01.2025 12:30 - 14:00, VAM01/ Luento
  • 28.01.2025 14:15 - 15:45, VAM01/ Luento
  • 05.02.2025 12:30 - 15:30, VAM01/ Lukupiiri
  • 06.02.2025 10:30 - 11:30, VAM01/ Ohjaustuokio
  • 10.02.2025 14:00 - 15:00, VAM01/ Ohjaustuokio
  • 27.02.2025 10:00 - 16:00, VAM01/ Työpajapäivä

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vammaistyössä
- osaa eritellä vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuutta ja vammaisuuteen liittyviä erityiskysymyksiä.

Sisältö

- vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus

Ydinsisällöt:
-Vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset
-Vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
-Yhdenvertaisuus

Opintojakson aikana opiskelijalle kehittyy laaja ymmärrys vammaisuudesta ja vammaisen henkilön oikeudesta yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja tasa-arvoon. Jaksolla käsitellään myös vammaisen henkilön hyvän elämän edellytyksiä.

Opintosuorituksen kuvaus:
Kyseessä on verkkokurssi. Pedagogisen prosessin tavoitteena on ihmisoikeusperustaisen työotteen kehittyminen, mikä edellyttää opiskelijalta oman ajattelun ja vammaisuuteen liittyvien käsitysten tiedostamista sekä omaa toimintaa ohjaavien stereotypioiden kriittistä tarkastelua.

Opintojakson alussa oleva orientaatio on pakollinen osallistujille. Opintojakso suoritetaan prosessina, johon sisältyy aikaan sidottua verkko-opetusta ja -ohjausta sekä vaiheittain etenevä oppimistehtävä, joka puretaan työpajatyöskentelynä. Työpajapäiviin osallistuminen on pakollista. Oppimistehtävässä analysoidaan elämänhistorialliseen haastatteluaineistoon perustuen vammaisen henkilön kokemuksia opintojakson tavoitteiden näkökulmasta. Oppimistehtävä toteutetaan yhteistyössä työelämätahon kanssa kun mahdollista.

Oppimateriaalit

Lukupiiriin kuuluva teos:

Vehmas, S. (2005). Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Gaudeamus.



Oppimistehtävään kuuluva pakollinen kirjallisuus:

Vehmas, S. (toim.) (2020). Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (Sivut 7-28)



Oppimistehtävään liittyvää muuta kirjallisuutta:

CP-Portaali. Sisua ja elämänsävyjä?: tositarinoita CP-vammaisten aikuisten elämästä.

Lamberg, F. & Syrjä, S. (2019). Kehitysvammaisten henkilöiden kokemuksia itsemääräämisoikeudesta. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma.


Lappeteläinen, A. (2021). Fyysisesti vammaisten naisten kertomukset äitiydestä?: äitiysidentiteetin rakentumisen jännitteitä. [Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8580-6

Niemi, R. (2018). Vammaisten ihmisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä?: välittäminen, oikeuksien kunnioittaminen ja sosiaalinen arvostus vammaisten ihmisten omaelämäkerrallisissa kirjoituksissa. [Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808063749

Rasa, M. (2019). Vammaisen vanhemman toimijuus – hyväksyttyä ja kyseenalaista. [Väitöskirja. Lapin yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-167-5
Tepora-Niemi, S.-M. (2020) Eriarvoisuus työelämässä ja kuntoutuksessa. Vakavasti sairastuneen ja vammaisen henkilön toimijuus elämänkulussa. (Diak tutkimus). [Väitöskirja. Helsingin yliopisto].

Vehmas, S. (toim.) (2020) Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (julkaisun muut osiot)


Kaikki oppimateriaalit on e-oppimateriaaleja.
Muutokset oppimateriaalilistassa ovat mahdollisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:

*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnistyy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) VAM01 opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on 4-vaiheinen yksilötehtävä.
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät toteutuvat työelämäyhteistyössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus, lukupiiri, ohjaukset 2 op
Oppimistehtävä, itsenäinen työskentely, työpajapäivät 3 op

Esitietovaatimukset

Edellyttää vammaistyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää YHT3 Vammaisuus 2 op opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista:

- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.


Esittelyvideo Diakin VAM01-03 opintojaksoista löytyy tämän linkin takaa:

https://diak.sharepoint.com/:v:/s/Opotjakuraattorit/EQLD6UIerqpKnO_xgUtSruoB-f48aHs8dJxPWWHmIVEN4A?e=d7geAN&nav=eyJyZWZlcnJhbEluZm8iOnsicmVmZXJyYWxBcHAiOiJTdHJlYW1XZWJBcHAiLCJyZWZlcnJhbFZpZXciOiJTaGFyZURpYWxvZy1MaW5rIiwicmVmZXJyYWxBcHBQbGF0Zm9ybSI6IldlYiIsInJlZmVycmFsTW9kZSI6InZpZXcifX0%3D
Englanniksi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Täydennettävä / 1-5

Diakin yleisiä arviointikriteerejä noudatetaan tehtävän arvioinnissa (keskivaiheen osaaminen, 4-6 lukukaudet)

https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2020/03/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020.pdf

Arviointiasteikko

0-5