KNA01PK25HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (4op)
Toteutuksen tunnus: KNA0104A20S-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2025 - 18.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 13.02.2025 klo 09:30 - 11:00 (1 t 30 min) |
KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02) |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
To 13.02.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Pe 14.02.2025 klo 10:30 - 16:00 (5 t 30 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 14:30 (5 t 30 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
To 27.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
KNA01/ Seminaari |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Pe 16.05.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
KNA01/ Seminaari |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.
Tavoitteet
Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla
Sisältö
- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki
Oppimateriaalit
- Kauppila, H. (toim.). (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT RY (i.a). Eettiset ohjeet. Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet. Saatavilla 17.6.2024 https://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin: Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J., & Ojell, R. (toim.). (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkkohallitus.
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavavilla 17.6.2024 https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. Saatavilla 17.6.2024 https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/parisuhde-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat/
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Kirkon tutkimus ja koulutus. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. Humanistinen ammattikorkeakoulu - Humak.
Oheismateriaali
- Kokkonen, J., & Krook, S. (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus.
- Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
- Paananen, E., Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
- Porkka, J., & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus: Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskus.
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h