Siirry suoraan sisältöön

KNA01PK25HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (4 op)

Toteutuksen tunnus: KNA0104A20S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

10.02.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Sanna Jattu
  • Sami Ritokoski

Ryhmät

  • HKI-S23sosn
    HKI-S23sosn
  • 13.02.2025 09:30 - 11:00, KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02)
  • 13.02.2025 12:00 - 15:00, KNA01/ Luento
  • 14.02.2025 10:30 - 16:00, KNA01/ Luento
  • 05.03.2025 09:00 - 14:30, KNA01/ Luento
  • 27.03.2025 09:00 - 12:00, KNA01/ Luento
  • 02.04.2025 09:00 - 14:00, KNA01/ Seminaari
  • 16.05.2025 09:00 - 14:00, KNA01/ Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.

Oppimateriaalit

- Kauppila, H. (toim.). (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT RY (i.a). Eettiset ohjeet. Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet. Saatavilla 17.6.2024 https://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin: Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J., & Ojell, R. (toim.). (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkkohallitus.
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavavilla 17.6.2024 https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. Saatavilla 17.6.2024 https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/parisuhde-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat/
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Kirkon tutkimus ja koulutus. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. Humanistinen ammattikorkeakoulu - Humak.

Oheismateriaali

- Kokkonen, J., & Krook, S. (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus.
- Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
- Paananen, E., Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
- Porkka, J., & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus: Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo seuraavassa lähiopetuksessa:
1) Orientaatio ja johdantoluento
2) Kirkon kasvatustoiminta -luento
3) Nuorisotyön asiantuntijuus monialaisissa verkostoissa -luento
4) Lava-tehtävän seminaari
5) Teesit-tehtävän seminaari


Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
- Kasvatusajatteluun, teologiaan, etiikkaan ja perhelähtöisyyteen liittyvät verkkokeskustelutehtävät
- Lava-tehtävä
- Teesit-tehtävä


Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty