Siirry suoraan sisältöön

PHHMK25OUL Palliatiivinen ja hengellinen hoitotyö (5op)

Toteutuksen tunnus: PHH0005A20S-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Nina Niemelä
Tiina Takku
Ryhmät
OUL-S23sh
OUL-S23sh
Opintojakso
PHH0005A20S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
PHH / Info ja aloitusluento
OUL-222 222 Opetustila
Ke 15.01.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PHH / Info ja aloitusluento
OUL-222 222 Opetustila
To 16.01.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PHH / Luento
OUL-222 222 Opetustila
Ke 22.01.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PHH / Luento
Zoom
To 23.01.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PHH / Luento
Zoom
Ti 11.02.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
PHH / Seminaarityön tekeminen pienryhmissä
OUL-222 222 Opetustila
Ke 12.02.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
PHH / Luento
OUL-219 219 Opetustila
Ma 31.03.2025 klo 12:30 - 13:15
(0 t 45 min)
PHH / Seminaaritehtävän ohjaus
Zoom
Ma 19.05.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
PHH / Seminaari
OUL-222 222 Opetustila
Ti 20.05.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
PHH / Seminaari
OUL-222 222 Opetustila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Aloitusinfo ja luento
Seminaarityön aloitus
Luennot
Oppiportin saattohoitokurssi
Verkkokeskustelu
Seminaarityön ohjaus
Seminaarityön työstäminen pienryhmissä
Seminaari
Kirjallinen yksilötehtävä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää palliatiivisen ja saattohoidon arvolähtökohdat ja periaatteet
- ymmärtää yksilön ja yhteisön hengellisyyden eri merkitykset sekä selviytymistä ja hengellistä hyvinvointia edistävät hoitotyön toiminnot
- osaa asiakaslähtöisesti toteuttaa parantumattomasti sairaan ja kuolevan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
- osaa tunnistaa ja kohdata potilaan ja läheisten henkisiä, eksistentiaalisia ja hengellisiä tarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ja hyödyntää sielunhoidollisia auttamismenetelmiä
- osaa monialaisen yhteistyön suunnittelun ja verkostoitumisen potilaan ja läheisten elämänhallinnan ja -laadun tukemiseksi
- osaa hyödyntää 3. sektorin palveluja ja toimintaa asiakaslähtöisesti palliatiivisessa hoitotyössä ja hengellisten tarpeiden huomioimisessa
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa arvioida ja kehittää omia valmiuksiaan kohdata ja auttaa kuolevaa potilasta ja hänen läheisiään
- reflektoi omaa maailmankuvaansa ja suhdettaan hengellisyyteen sekä näiden vaikutusta asiakkaiden kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen
- tuntee kansallista ja kansainvälistä aiheeseen liittyvää tutkimusta

Sisältö

- palliatiivinen hoitotyö ja saattohoito: keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet
- ihmiskäsitys, hengelliset tarpeet, hengellinen hyvinvointi ja pahoinvointi
- asiakaslähtöisyys ja oirehoito
- elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman keskeiset asiat, hoitotahto
- lähestyvän kuoleman merkit
- monialainen yhteistyö, palveluohjaus ja 3. sektori
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- hoitotyön ja sielunhoidon auttamismenetelmät saattohoidossa
- läheisten selviytymisen tukeminen
- omat valmiudet yksilön ja yhteisön hengellisyyden tukemisessa
- kansallinen ja kansainvälinen ajankohtainen tutkimustieto

Aika ja paikka

Lähi- ja/tai etäopetus

Oppimateriaalit

Aalto, K. & Gothóni, R. (2009). Ihmisen lähellä: Hengellisyys hoitotyössä. Kirjapaja.

Anttonen, M-S. (2016). Kuoleman vaikeuden lievittäminen kuoleman todellisuuden kohtaavassa ja ohittavassa saattohoidossa. Substantiivinen teoria saattohoidosta potilaan, perheenjäsenen ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. [Väitöskirja, Tampereen yliopisto]. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98745/978-952-03-0066-1.pdf?sequence=1

Gothóni, R. (2020). Kuuntelijan käsikirja. PS-kustannus. (s 91-197)
kirjasta koontia myös täällä: https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/hyva-kuuntelija-osaa-kuunnella-itseaan-ja-tuntee-pimeat-puolensa

Karvinen I. AVAUS-malli (tallenne kurssialustalla)

Lehto, J., Marjamäki, E., & Saarto, T. (2019). Elämän loppuvaiheen ennakoiva hoitosuunnitelma. Duodecim 135, 335–42. https://tepatampere.fi/wp-content/uploads/2019/02/Ela--ma--n-loppuvaiheen-ennakoiva-hoitosuunnitelma.pdf

Moberg, D.O. (2012). Aging and spirituality: spiritual dimensions of aging theory, research, practice and policy. Taylor & Francis.
Chapter 5.

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Palliatiivisen Lääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. (16.2.2018).
Palliatiivinen hoito ja saattohoito. Käypä hoito -suositus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50063#s2

Saarto, T., & Finne-Soveri, H. (2019). Suositus palliatiivisen hoidon palveluiden tuottamisesta ja laadun parantamisesta Suomessa. Palliatiivisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4126-7

Saarto, T., Hänninen, J., Antikainen, R., & Vainio, A. (2015). Palliatiivinen hoito. Duodecim. (luvut I, IV, IX, X). Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Työryhmän suositus osaamis- ja laatukriteereistä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmälle.

Terkamo-Moisio, A. (2016). Complexity of attitudes towards death and euthanasia. [Väitöskirja, Itä-Suomen yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-2198-7

Thitz, P., Malkavaara, M., Rättyä, L., Valtonen, M., & Gothóni, R. (2020). Diakonisen hoitotyön perusteet ja käytäntö. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-367-4

Virtaniemi, M.P. (2017). Elämän päätösjakson haaste : ALS-tautiin sairastuneen eksistentiaalinen prosessi ja uskonnollinen spiritualiteetti. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/187231

Aho, A. L., Terkamo-Moisio, A. (3.9.2018). Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen. Hotus-hoitosuositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. https://www.hotus.fi/akillisesti-kuolleen-henkilon-laheisten-tukeminen-hoitosuositus/

Lakijulkaisut soveltuvin osin

Lisämateriaali:

Haho, A. 2020. Mitä kärsimys opettaa elämästä? Tuuma.

Monareng, L. (2012). Spiritual nursing care: A concept analysis. Curationis, 35(1), 28-37. https://doi.org/10.4102/curationis.v35i1.28

Tornøe, K. A., Danbolt, L. J., Kvigne, K., & Sørlie, V. (2015). The challenge of consolation: nurses' experiences with spiritual and existential care for the dying-a phenomenological hermeneutical study. BMC nursing, 14, 62. https://doi.org/10.1186/s12912-015-0114-6

Watson, J. (2012). Human caring science: a theory of nursing (2. ed.). Jones & Bartlett Learning.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteinen luento-opetus
Seminaarit luovia menetelmiä hyödyntäen
Verkkokeskustelu
Verkkokurssi
Kirjallinen tehtävä/itsenäinen reflektointi ja tiedonhaku
Toiminnallinen työskentely/simulaatio


Opiskelija

- ymmärtää palliatiivisen ja saattohoidon arvolähtökohdat ja periaatteet
- ymmärtää yksilön ja yhteisön hengellisyyden eri merkitykset sekä selviytymistä ja hengellistä hyvinvointia edistävät hoitotyön toiminnot
- osaa asiakaslähtöisesti toteuttaa parantumattomasti sairaan ja kuolevan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
- osaa tunnistaa ja kohdata potilaan ja läheisten henkisiä, eksistentiaalisia ja hengellisiä tarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ja hyödyntää sielunhoidollisia auttamismenetelmiä
- osaa monialaisen yhteistyön suunnittelun ja verkostoitumisen potilaan ja läheisten elämänhallinnan ja -laadun tukemiseksi
- osaa hyödyntää 3. sektorin palveluja ja toimintaa asiakaslähtöisesti palliatiivisessa hoitotyössä ja hengellisten tarpeiden huomioimisessa
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa arvioida ja kehittää omia valmiuksiaan kohdata ja auttaa kuolevaa potilasta ja hänen läheisiään
- reflektoi omaa maailmankuvaansa ja suhdettaan hengellisyyteen sekä näiden vaikutusta asiakkaiden kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen
- tuntee kansallista ja kansainvälistä aiheeseen liittyvää tutkimusta
-huomioi eri kulttuuritaustoja ja uskontoja palliatiivisessa ja hengellisessä hoitotyössä


Tarkennetut ydisisällöt

- hengellisyys kokonaisvaltaisessa hoitotyössä ja hoitotieteellisissä tutkimuksissa
- spiritualiteetti, yksilön ja yhteisön hengelliset tarpeet, vakaumus, eksistentiaalisuus ja hengellinen hätä
- hengellinen hyvinvointi, hengellisyys voimavarana, eheys, coping ja koherenssi
- hengellisen työn välineiden käyttö ja hengellisyyden tukeminen kliinisessä hoitotyössä koko elinkaaren vaiheissa
- henkilökohtainen itsetuntemus, ihmiskäsitys ja maailmankatsomus
- omat valmiudet yksilön ja yhteisön hengellisyyden tukemisessa

- palliatiivinen hoitotyö ja saattohoito: keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet
- ihmiskäsitys, hengelliset tarpeet, hengellinen hyvinvointi ja pahoinvointi
- Lääkkeetön ja lääkkeellinen oirehoito
- asiakaslähtöisyys
- elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman keskeiset asiat, hoitotahto
- lähestyvän kuoleman merkit
- monialainen yhteistyö, palveluohjaus ja 3. sektori
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- hoitotyön ja sielunhoidon auttamismenetelmät saattohoidossa
- läheisten selviytymisen tukeminen
- omat valmiudet yksilön ja yhteisön hengellisyyden tukemisessa
- kansallinen ja kansainvälinen ajankohtainen tutkimustieto
- eri kulttuurit ja uskonnot kliinisessä hoitotyössä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla on mahdollisesti vierailijoita työelämästä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erityistilanteissa sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Mikäli ei pääse mukaan seminaariin, sovitaan korvaus opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot (sis. toiminnallisen työskentelyn) ja verkkokeskustelu, oppiportin kurssi Saattohoito

Seminaaritehtävä ja seminaariin osallistuminen

Kokoava kirjallinen tehtävä

Yhteensä 5 op (=134t)

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Siirry alkuun