Siirry suoraan sisältöön

AIK01MK25JKL Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 23.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diak Itä-Suomi
Jyväskylä
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sirpa Ylönen
Vesa Vainiomäki
Tiina Häkkinen
Ryhmät
JKL-S24sosd
JKL-S24sosd
JKL-S24sosn
JKL-S24sosn
Opintojakso
AIK0105A20S

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 09:30 - 11:30
(2 t 0 min)
AIK01 / Orientaatio
Silmu
To 16.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento
Silmu
Ti 28.01.2025 klo 16:45 - 18:15
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento
Zoom
To 20.02.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
AIK01 / Ilmiöseminaari
Silmu
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö

- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjausta tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on kirjallinen ilmiötehtävä ja siihen liittyvä esitys.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijana tiimityöskentelyyn, työelämäyhteistyöhön ja yksilötyöskentelyyn tulee varautua mm. yhteisen tiimityöskentelyajan löytämiseksi.

Lisätiedot

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Siirry alkuun