Siirry suoraan sisältöön

SOS01MK25JKL/VAR Asiakastyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

  • Jyväskylä
  • Varkaus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Pirkko Kärkkäinen
  • Sirpa Ylönen

Ryhmät

  • VAR-S24sos
    VAR-S24sos
  • JKL-S24sosn
    JKL-S24sosn
  • JKL-S24sosd
    JKL-S24sosd
  • 14.01.2025 09:00 - 11:30, SOS01 / Orientaatio ja aloitusluento (Varkauden ryhmä)
  • 14.01.2025 12:30 - 13:30, SOS01 / Orientaatio ja aloitusluento jatkuu (Varkauden ryhmä)
  • 17.01.2025 09:00 - 11:30, SOS01 / Orientaatio ja aloitusluento (Jyväskylän ryhmät)
  • 17.01.2025 12:30 - 13:30, SOS01 / Orientaatio ja aloitusluento jatkuu (Jyväskylän ryhmät)
  • 20.01.2025 17:15 - 18:30, SOS01 / Itsenäinen työskentely
  • 21.01.2025 16:45 - 18:30, SOS01/ Itsenäinen työskentely
  • 03.02.2025 15:00 - 16:30, SOS01/ Itsenäinen työskentely
  • 03.02.2025 16:45 - 18:30, SOS01 / Itsenäinen työskentely
  • 04.02.2025 15:00 - 18:30, SOS01 / Luento
  • 10.02.2025 16:45 - 18:30, SOS01 / Itsenäinen työskentely
  • 17.02.2025 09:00 - 11:30, SOS01 / Luento
  • 20.02.2025 09:00 - 11:30, SOS01 / Luento
  • 04.03.2025 15:00 - 18:30, SOS01 / Itsenäinen työskentely
  • 24.03.2025 15:00 - 18:30, SOS01 / Seminaari
  • 25.03.2025 15:00 - 18:30, SOS01 / Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä

Sisältö

- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Opetusmenetelmät

Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö

Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Kontaktiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Opetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.

Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa työorientaatioita ja -otteita, osallistuu tiimin työskentelyprosessiin työelämässä ja videon työstämiseen. Osaamista arvioidaan Diakin arviointikriteerien perusteella


(hyväksytty-hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty