HAR3HK25DIAK-SOSKIR Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti/harjoittelu (16 op)
Toteutuksen tunnus: HAR3116A20S-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
16 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 600
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Severi Saihomaa
- Sirpa Ylönen
- Sari Jylli
- Heini Kapanen
- Anu Hellesuo
- Pirkko Kärkkäinen
- Vilhelmiina Vuori
- Jaana Rintala
- Vesa Vainiomäki
- Tarja Isomäki
- Marjaana Marttila
- Mika Alavaikko
- Taina Kilpeläinen
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A53sosdA53sosd
-
E53sosdE53sosd
-
A53sosnA53sosn
- 09.01.2025 09:00 - 10:30, HAR3/ Aloitusinfo
- 27.01.2025 14:00 - 15:00, HAR3/ Pop up -kahvitunti
- 04.02.2025 12:00 - 16:00, Työelämään! -webinaari
- 24.02.2025 14:00 - 15:00, HAR3/ Pop up -kahvitunti
- 24.03.2025 14:00 - 15:00, HAR3/ Pop up -kahvitunti
- 06.05.2025 14:00 - 15:00, HAR3/ Pop up -kahvitunti
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti ja dokumentoiden erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa viestiä kehittämistoiminnan etenemisestä, tuloksista ja vaikuttavuudesta asiakas- ja kumppanuuslähtöisesti
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis- tutkimus ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.
Opetusmenetelmät
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.
Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaatiotallenteessa, HAR3 orientaatiossa ja Pop up -kahvitunneilla.
Aika ja paikka
Harjoittelupaikka ja aika tulee hyväksyttää ohjaavalla lehtorilla. Ohjaavat lehtorit ilmoitetaan edellisen lukukauden lopussa ja asiasta informoidaan lukujärjestykseen merkityssä aloitusinfossa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun toimintaympäristöinä ovat aikuissosiaalityö, lastensuojelu- ja perhetyö, varhaiskasvatus, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen sosiaalityö, vammaistyö, kansainvälisyys-/kehitysmaatyö, monikulttuurisuustyö tai jokin muu hyvin perusteltu työ, joka syventää opiskelijan osaamista.
HUOM! Myös kirkollista kelpoisuutta opiskelevat opiskelijat suorittavat HAR3 harjoittelun sosiaalialan toimintaympäristöissä.
HUOM! Mikäli suoritat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta, tulee harjoittelu liittyä varhaiskasvatusikäisiin lapsiin ja/tai perheisiin, joissa on varhaiskasvatusikäisiä lapsia.
Harjoittelun voi suorittaa myös osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sosionomi, diakonia / kirkon nuorisotyö / kirkon varhaiskasvatus OPS2020 mukaisesti laajuus on 16 op eli 432 tuntia.
Tuntimäärään sisältyy kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 40h. HAR3 voi jaksottua useamman kuin laskennallisen n. 11 viikon ajalle.
HAR3 harjoittelussa kehittämistehtävän tekeminen liittyy kehittämispainotteisten tavoitteiden toteutumiseen. Kehittämistehtävän tekemiseen tulee käyttää merkittävä osa harjoittelun tunneista.
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP01 Työelämäosaaminen ja ASP02 Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-opiskelijoilla HAR3 on pedagoginen harjoittelu. Tämä on huomioitava harjoittelupaikan valinnassa. Ko. opiskelijoille on oma toteutus MyDiakissa.
Opiskelija varaa HAR3 paikan itse, mutta paikka täytyy hyväksyttää ohjaavalla opettajalla ennen harjoittelun aloittamista.
Mikäli opiskelija tekee harjoittelun työsuhteessa, harjoittelu voi toteutua vain amk-koulutusta vastaavissa tehtävissä. Esim. harjoittelua ei voi tehdä varhaiskasvatuksessa lastenhoitajan työsuhteessa.
HAR3 Diakle on auki lukukaudesta toiseen ja opiskelija pääsee sinne itse liittymään https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647
Diaklesta löytyy infotallenne, jossa kerrotaan tarkemmin esim. harjoitteluun kuuluvasta kehittämistehtävästä.
HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. Mikäli sinulla on kysyttävää HAR3 liittyen, koordinoivat opettajan vastaavat kysymyksiin HAR3 Diaklessa.
Lisätiedot
Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti/harjoittelu Suomessa tai ulkomailla syventävän osaamisen mukaan 16 op (aikuissosiaalityössä, lastensuojelu- ja perhetyössä, varhaiskasvatuksessa, mielenterveys- ja päihdetyössä, gerontologisessa sosiaalityössä, In Multicultural social work, kansainvälisyystyö/kehitysmaatyössä, monikulttuurisessa työssä).
Harjoittelu voi jakaantua kahdelle eri lukukaudelle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
SUORITETTU
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty