AIK01MS25POR Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3040
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 28.09.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Sari Jylli
- Ryhmät
-
POR-K25sosPOR-K25sos
-
POR-K25sosdPOR-K25sosd
- Opintojakso
- AIK0105A20S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 11:00 - 15:45 (4 t 45 min) |
AIK01 / Orientaatio ja aloitusluento sekä tiimi- ja työelämäyhteistyön käynnistäminen |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
AIK01 / Tiimityöskentelyn ohjaus |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Ti 26.08.2025 klo 10:15 - 14:00 (3 t 45 min) |
AIK01 / Luento 1 |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Ke 27.08.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
AIK01 / Luento 2 |
Zoom
|
Pe 29.08.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
AIK01 / Tiimityön käynnistämisestä sopiminen |
Zoom
|
Ma 08.09.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
AIK01 / Tiimityöskentelyn ohjaus |
POR-203
luokka 203
POR-107 luokka 107 |
Ma 08.09.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
AIK01 / Luento 3 (Ohjaamovierailu) |
Ohjaamo
|
Ma 08.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
AIK01 / Ilmiöseminaarin valmistelu/työelämäyhteistyökumppanin luona vierailu |
|
Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
AIK01 / Tiimien itsenäinen työskentely |
|
Ma 22.09.2025 klo 08:30 - 15:45 (7 t 15 min) |
AIK01 / Ilmiöseminaari |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230
sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjausta tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.
Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on kirjallinen ilmiötehtävä ja siihen liittyvä esitys.
Kansainvälisyys
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijana tiimityöskentelyyn, työelämäyhteistyöhön ja yksilötyöskentelyyn tulee varautua mm. yhteisen tiimityöskentelyajan löytämiseksi.
Lisätiedot
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.