Siirry suoraan sisältöön

AIK01MS25POR Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3040

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 28.09.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Mari Kirkanen
Sari Jylli
Ryhmät
POR-K25sos
POR-K25sos
POR-K25sosd
POR-K25sosd
Opintojakso
AIK0105A20S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 11:00 - 15:45
(4 t 45 min)
AIK01 / Orientaatio ja aloitusluento sekä tiimi- ja työelämäyhteistyön käynnistäminen
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimityöskentelyn ohjaus
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Ti 26.08.2025 klo 10:15 - 14:00
(3 t 45 min)
AIK01 / Luento 1
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Ke 27.08.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento 2
Zoom
Pe 29.08.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimityön käynnistämisestä sopiminen
Zoom
Ma 08.09.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimityöskentelyn ohjaus
POR-203 luokka 203
POR-107 luokka 107
Ma 08.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento 3 (Ohjaamovierailu)
Ohjaamo
Ma 08.09.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
AIK01 / Ilmiöseminaarin valmistelu/työelämäyhteistyökumppanin luona vierailu

Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
AIK01 / Tiimien itsenäinen työskentely

Ma 22.09.2025 klo 08:30 - 15:45
(7 t 15 min)
AIK01 / Ilmiöseminaari
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö

- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjausta tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on kirjallinen ilmiötehtävä ja siihen liittyvä esitys.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijana tiimityöskentelyyn, työelämäyhteistyöhön ja yksilötyöskentelyyn tulee varautua mm. yhteisen tiimityöskentelyajan löytämiseksi.

Lisätiedot

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Siirry alkuun